لزوم اجرای برنامه درسی ملی در تمامی مدارس / توجه به تفاوت های فردی لازمه موفقیت دانش آموزان
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام آذری - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در نشست مدیران مدارس متوسطه غیردولتی تبریز با تاکید بر اجرای برنامه درسی ملی در تمامی مدارس گفت : این برنامه بر اساس قواعد و اصول طراحی گردیده است و نباید به درسی کم توجهی صورت گرفته یا ماده درسی دیگری جایگزین آن شود.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و پرورش استان آذربایجان شرقی، اسفندیار صادقی، صبح شنبه، هفدهم خرداد ماه در جلسه با مدیران مدارس متوسطه غیردولتی، برگزاری آزموهان ها را یکی از مهمترین ماموریتهای آموزش و پرورش در جهت سنجش و برآورد وضعیت تحصیلی دانشآموزان عنوان نمود و گفت: در نشستهای تخصصی برای بهبود وضعیت تحصیلی، نتایج آزمونها بررسی و نقشه راه طراحی خواهد گردید.
وی با قدردانی از زحمات و تلاش های نیروهای مراکز آزمونها افزود: این روزها دستگاه تعلیم و تربیت با برگزاری آزمونهای نهایی، یکی از سنگینترین فعالیتهای نظام آموزشی را با مطلوب ترین شرایط انجام میدهد، به طوری که برگزاری آزمونهای نهایی با حفظ مسائل امنیتی و تامین استانداردهای لازم، به مثابه برگزاری روزانه کنکور سراسری است.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت مدارس غیردولتی در پیش برد برنامه های آموزشی و پرورشی گفت : مدارس غیردولتی باری از دوش آموزش و پرورش بر میدارند و در چگونگی فعالیت این مدارس، تفاوتی با مدارس دولتی وجود ندارد؛ همانطور که انتظار داریم مدارس دولتی قوانین را جدی اجرا کنند و قانون به طور صد درصدی اعمال شود، همین انتظار در مورد مدارس غیردولتی نیز وجود دارد و باید قانون فصل الخطاب قرار گیرد.
صادقی با یادآوری سهم قابل توجه مدرسه در توفیقات دانش آموزان گفت: آینده دانشآموز در کلاس درس رقم میخورد و با احساس مسئولیت بیشتر از طرف ما بسیاری از آسیب ها می تواند در زمان پیدایش، حل و فصل گردد.
وی در ادامه گفت: دانشآموزان نسل آینده ساز جوامع میباشند و این گروه، سرنوشت خود و جامعه را تعیین میکنند؛ بنابراین باید از تمام جهات به کیفیت بخشی توجه شود. سیاستهای کلی ریاست محترم جمهوری در امر آموزش و پرورش در دو بعد پیش میرود، یکی امر نهضت مدرسهسازی که در استان ما 231 مدرسه در راستای این نهضت، احداث میشود که بالای 60 درصد پیشرفت کاری داریم و 1104 کلاس درس تا پایان سال، تحویل آموزش و پرورش داده خواهد شد؛ علاوه براین توافق نامه احداث پروژه های متنوع دیگری نیز برای ارتقاء سرانه فضای آموزشی استان امضا گردیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ادامه داد: دومین بعدی که ریاست محترم جمهوری نیز پیگیر هستند، امر کیفیت بخشی آموزشی است و بر همین اساس؛ برای داشتن مدرسهی تراز، دورههای خاصی در مدارس دولتی و غیردولتی، برگزار میشود. نوع تدریس، چیدمان کلاس، نیروی انسانی و محتوای کتابهای درسی در امر کیفیت بخشی مورد نظر است.
وی بر لزوم استفاده از نیروی انسانی مسلط به علم روز در کلاس درس و مدارس در راستای کیفیت بخشی تاکید کرد و گفت: برنامه درسی ملی باید در تمامی مدارس اجرایی و محتوای تمامی کتابها تدریس شود. هیچ درسی نباید حذف و جایگزین درس دیگری شود؛ چرا که تدوین کتابهای درسی، بر اساس اصول و قواعد بوده است. دانشآموزانی که به طور مفهومی با درس آشنا شدهاند در امتحانات نهایی مشکلی ندارند و آموزش تحقیقی و پژوهش محور باید در روشهای تدریس، لحاظ شود.
مدیرکل آموزش و پرورش توجه به مسائل پرورشی در کنار آموزش را تأکید کرد و گفت: شعار آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است و در بسیاری از موارد تربیت بر تعلیم مقدم است. موارد پرورشی شامل تمام مسائلی است که با شخصیت فردی دانشآموز سر و کار دارد و در همین راستا باید استعدادهای دانشآموزان شناسایی و شکوفا شود و به شخصیتهای فردی دانشآموزان شناخت پیدا کنیم و آنها در تمامی ابعاد هدایت کنیم.
وی در توصیه به موسسان مدارس غیردولتی در توجه به آسیبهای اجتماعی و نوظهور بر لزوم استفاده از مشاوران، تأکید کرد و جدیت در مسئله غربالگری روانشناختی دانشآموزان را خواستار شد.
گفتنی است؛ در این جلسه میزان پیشرفت مدارس در تصحیح اوراق امتحانی توسط عباس ممقانی معاون آموزش متوسطه مدیرکل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و توصیه های لازم جهت تسریع و افزایش کیفیت تصحیح ها تاکید گردید.
شایان ذکر است؛ در پایان این نشست از مدارس موفق و پیشتاز غیردولتی در تصحیح اوراق امتحانی گ، قدردانی به عمل آمد.




-
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۶:۳۷
-
۱۲ بازديد
-

-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/830022/