خبرهای خوب مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در رابطه با احداث مدارس جدید در استان
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام آذری - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمامی بخشها برای شرکت در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، پای کار آمدهاند، اظهار کرد: به زودی و تا پایان سال جاری، شاهد تحولات و اتفاقات بسیار خوب در حوزه مدرسهسازی به ویژه در مناطق دارای تراکم دانشآموزی بالا و شهرکهای جدیدالتاسیس خواهیم بود.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اسفندیار صادقی، ظهر سهشنبه، بیستم خرداد ماه در جلسه تبیینی و هماندیشی با محوریت نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با قدردانی از همراهی اهالی رسانه با دستگاه تعلیم و تربیت و پوشش اخبار آموزش و پرورش و در توضیح تصمیمات اخذ شده در جلسات مشترک ریاست جمهوری و مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در سفرهای غیررسمی او به تبریز، گفت: تا کنون با وجود پرداخت دولتهای متعدد به مسائل آموزشی و پرورشی، آرزو داشتیم اولویت اول دولت، مسائل مرتبط با آموزش و پرورش باشد و امروز مفتخریم دستگاه تعلیم و تربیت اولویت دولت چهاردهم قرار گرفته و کل ارکان نظام در این رابطه پای کار هستند و رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان با ایشان در 27 اردیبهشت ماه، ضمن قدردانی از ریاست جمهوری بر تداوم این روند تاکید داشتند.
وی ادامه داد: دکتر پزشکیان از اولین روز روی کار آمدن به عنوان رییس جمهوری، کارشان را در رابطه با مسائل آموزشی و پرورشی، شروع کردند و با اعتقاد قلبی خود، آموزش و پرورش را مورد توجه ویژه قرار دادند و در دو بعد، حرکت میکنند که آن دو بعد شامل توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی و افزایش سرانه فضاهای آموزشی و ارتقا کیفیت آموزشی در مدارس است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در راستای افزایش سرانه فضاهای آموزشی، گامهای بسیار بلندی برداشته شده است، اظهار کرد: دکتر پزشکیان، تاکید ویژهای بر این امر دارند که در رابطه با نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی به صورت مردم محوری نسبت به احداث مدارس اقدام کنیم و این امر دلیلی بر غافل شدن از اعتبارات دولتی نیست؛ بطوریکه در سال گذشته، بیشترین جذب اعتبارات دولتی در بین دستگاههای دولتی را داشتیم و میزان جذب اعتبارات استانی، بیش از 73 درصد و جذب اعتبارات ملی، بیش از 100 درصد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به در حال اجرا بودن 231 پروژه در این استان در قالب نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی شامل 1104 کلاس درس، اظهار کرد: متعهد هستیم که تعدادی از این پروژهها را تا پایان شهریور ماه، تحویل دهیم و مابقی پروژهها نیز تا پایان اسفند ماه 1404 به اتمام خواهند رسید. هم اکنون این 231 پروژه دارای پیشرفت بیش از 60 درصدی هستند و 50 درصد پروژههای مذکور تا شهریور ماه سال جاری به افتتاح میرسند. این پروژهها از مهر 1403 کلید خوردهاند و برای تک تک آنها مسئول مردمی تعریف شده و تک تک پروژهها توسط شخص ریاست جمهوری در حال رصد و پیگیری بوده و برای هر پروژه، گروههای مردمی تشکیل گردیده و اطلاعات هر پروژه به صورت روزانه به اشتراک گذاشته میشود و از بدو شروع ریاست جمهوری دکتر پزشکیان تا الان نزدیک به 30 جلسه با حضور شخص رییس جمهور در این رابطه، برگزار شده است.
صادقی ادامه داد: ریاست جمهوری
در کنار پروژههای مذکور به امر کیفیت بخشی آموزشی نیز توجه دارند. سرانه فضاهای آموزشی کشور به ازای هر دانشآموز برابر با 5.7 متر مربع و در استانمان نیز 5.7 الی 5.8 متر مربع بوده و اما در بعضی شهرهای استانمان از جمله نواحی پنج گانه تبریز برابر با 3.8 تا 4 متر مربع و از میانگین کشوری و استانی عقبتر بوده و این عامل باعث شده است با تراکم بالای 35 نفر دانشآموز در تبریز مواجه شویم. بدون شک؛ تعداد زیاد دانشآموز در یک کلاس بر کیفیت آموزش تاثیر خواهد گذاشت و وجود مدارس برای پایین آوردن تراکم دانشآموزان، لازم است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه
تلاش میکنیم مدارس جدیدی را به سرانه آموزشی، اضافه کنیم تا تراکم دانشآموزی، پایین بیاید، گفت: به دستور ریاست جمهوری، بازنگری در محتوای آموزشی و توانمندسازی معلمان در دستور کار قرار خواهد گرفت و در همین راستا؛ دورههای متعددی برگزار میشود و نوع چیدمان کلاسهای ما نیز بازنگری و به حالتهای جدید جهت یادگیری بهتر دانشآموزان، تبدیل خواهد شد.
وی در ادامه با قدردانی از حمایت و پشتیبانی مدیریت ارشد استان از نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، اظهار کرد: فرمانداران سراسر استان طی صدور ابلاغ به عنوان روسای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی تعیین گردیدهاند و میزان حمایت و پای کار بودن فرمانداران در این خصوص یکی از شاخصهای ارزیابی توسط استاندار محترم است. در همین راستا؛ مراکز صنعتی، تولیدی، بخشداران و دهیاران، همه پای کار آمدهاند تا گام مهم و تاریخی را در راستای احداث مدارس برداریم. تحول خاصی تا پایان سال جاری در استان اتفاق خواهد افتاد و این اقدامات تا پایان برنامه هفتم ادامه خواهد داشت و بخش اعظمی از مدارس تبریز ایمن و استانداردسازی خواهند شد.
وی در ادامه از اعلام آمادگی سپاه عاشورا و بسیج سازندگی به منظور
احداث شش باب مدرسه در نقاط مختلف استان خبر داد و گفت: این شش باب جایگزین شش مدرسه کانکسی و سنگی تخریبی و نیازمند بازسازی در مناطق بستان آباد، کلیبر، مراغه، میانه، هریس و هوراند خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، مناطق دارای تراکم بالا و شهرکهای جدید احداث شده را از جمله مناطق دارای اولویت در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی برشمرد و افزود: شهرکهای اندیشه، مرزداران، خاوران، ارم و یا مناطقی با تعداد مدارس کم از جمله این مناطق به شمار میآید. در کنار 231 پروژه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، چندین پروژه جدید دیگری را نیز توسط خیران و نهادها شروع خواهیم کرد که یکی از آنها که پروژه مهمی است که روز پنجشنبه، بیست و دوم خرداد ماه توسط شهرداری تبریز، کلنگزنی خواهد شد.
وی افزود: شهرداری تبریز متعهد شده است تا 14 باب مدرسه بزرگ مقیاس بالای 12 کلاس را احداث کند؛ بطوریکه زمین از طرف آموزش و پرورش تامین شده و ساخت و احداث بر عهده شهرداری باشد، این پروژهها تا پایان سال 04 به اتمام خواهند رسید.
وی همچنین به مشارکت خیران در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: یک خیر طی هماهنگی با شخص ریاست جمهوری متعهد شده است تا 12 مدرسه بزرگ مقیاس شامل هشت مدرسه بالای 12 کلاس و چهار مدرسه دارای شش کلاس پیشرفته و مجهز را در تبریز و شهر جدید سهند احداث کند که عملیات اجرائی پنج پروژه از هفته بعد شروع خواهد شد. شهرکهای یاغچیان، اندیشه، مرزداران، سهند و ارم جزد مناطق دارای تراکم بالای دانشآموزی هستند و این پنج مدرسه در اولویت اول کلنگ زنی شده و تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.
صادقی خاطرنشان کرد: سه باب مدرسه نیز توسط پالایشگاه تبریز، احداث و تجهیز خواهد شد که اولین مدرسه شش کلاسه کجووار در روز عید قربان کلنگ زنی شد و این مجموعه تا پایان شهریور ماه به افتتاح رسیده و در اختیار دانشآموزان قرار خواهد گرفت و احداث دو مدرسه 12 و 18 کلاسه نیز از دیگر تعهدات پالایشگاه تبریز است. یکی از خیران به نام نیز تقبل کردند که یک باب مجتمع آموزشی و پرورشی بزرگ مقیاس 36 کلاسه در شهرک اندیشه احداث کنند که این مجموعه، مدرن و با امکانات بروز و دارای فضاهای ورزشی خواهد بود و با احداث یک مدرسه 12 کلاسه دیگر در این شهرک، مشکل آموزشی این منطقه تا حدودی مرتفع خواهد شد و دانشآموزان این منطقه را از مراجعه به مدارس اطراف و تبریز بینیاز خواهد کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، همچنین به توسعه هنرستانهه نیز اشاره نمود و افزود:
یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش، توسعه متوازن بوده و هدایت حداقل 50 درصدی دانشآموزان به سمت رشتههای فنکا از جمله سیاستها است که الان 44 درصد به سمت هنرستانها سوق یافتهاند و تلاشها بر افزایش سالانه این سهم است و این برنامه تا پایان برنامه هفتم ادامهدار خواهد بود. این سیاست به نفع دانشآموزان بوده و مهارتآموزی و ورود به بازار کار را به دنبال خواهد داشت؛ از این رو تلاش برای توسعه هنرستان و احداث هنرستانهای بزرگ مقیاس امری ضروری است. در همین راستا؛ احداث هنرستانی مشترک برای اولین بار در تبریز با همکاری فنی و حرفهای در مرحله اخذ مجوزهای لازم است و در کنار این با صنایع صحبت کردهایم تا هنرستانهای جوار صنعت را راهاندازی نموده و از امکانات صنعتی استفاده و نیروهای کار مورد نیاز این مراکز صنعتی را تربیت کنیم.
صادقی در ادامه با بیان اینکه نمونههای بسیار خوبی از مشارکت مردم در نهضت مدرسهسازی در استانمان شکل گرفته است، اظهار کرد: نمونه بارز مردمیسازی را میتوان به عینه در روستای خلجان ناحیه 3 تبریز مشاهده کرد که صفر تا صد پروژه را مردم عهدهدار شدهاند. متعهد شدهایم تا مدارس سنگی و کانکسی بیش از هشت دانشآموز و بیشتر تا پایان شهریور ماه، برچیده شوند. همچنین تصمیم گرفتهایم تا پایان سال جاری نیز مدارس سنگی و کانکسی دارای بیش از پنج دانشآموز را جمعآوری کنیم.
وی، وجود یک معلم به ازای یک دانشآموز در 53 روستا و یک معلم به ازای دو دانشآموز در 72 روستای استان آذربایجان شرقی را از خدمات بسیار ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حرکت بزرگی عنوان نمود و افزود: تنها در استان ما یک همت صرف پرداخت حقوق پرسنل آموزش و پرورش میشود، با این مبلغ میتوان اقدامات زیادی را انجام داد؛ اما چون اولویت اول آموزش است، این اعتبار کلان، صرف تعلیم و تربیت میگردد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی تعداد جمعیت دانشآموزی استان را 730 هزار نفر خواند و گفت: بیش از 40 درصد از این تعداد دانشآموز در تبریز مابقی در نقاط مختلف استان مشغول به تحصیل هستند و حدود 20 درصد از دانشآموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
وی، ایجاد مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تلاش برای تربیت تمام ساحتی دانشآموزان در جنبههای اعتقادی، اجتماعی، ورزشی زیستی، عبادی و اخلاقی را از جمله برنامههای وزارت آموزش و پرورش در راستای کیفیتبخشی آموزشی دانست و افزود: این طرح در 10 درصد مدارس دولتی اجرا شده و در سال تحصیلی جدید نیز در 40 درصد مدارس اجرایی خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح نحوه تعیین شهریه مدارس
غیردولتی گفت: شهریه ثابت و فوق برنامه تعیین کننده شهریه پرداختی نهایی توسط والدین است. شهریه ثابت آذربایجان شرقی در مقایسه با کل کشور بسیار پایین بوده و بر اساس کیفیت و خدمات، متفاوت است و مدارس در کلاسهای الف، ب، پ و ت ردهبندی می شود. بر همین اساس؛ حتی یک درصد هم افزایش شهریه خارج از اساس ابلاغیه وزارتی نخواهیم داشت و شهریههای مکمل نیز طبق توافق مدارس با اولیا اخذ میگردد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه اهمیت آزمونهای نهایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این آزمونها بیش از کنکور و تاثیر 60 درصدی دارند و تصحیح الکترونی نیز بر همین اساس انجام میگیرد و تفاوت بیش از یک الی دو نمرهای تصحیح اول و دوم، تصحیح سوم را در پی دارد و شاید یکی از دلایل کاهش میانگین نمرات نهائی حساسیت بالای تصحیح الکترونیک باشد.
وی در خاتمه درخواست نمود تا در صورت انکان، برگههای دانشآموزان دو زبانه به مناطقی هم زبان و هم جوار به دلیل شباهتهای زبانی واگذار شود تا حقی از کسی ضایع نگردد.
انتهای پیام








-
سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۲:۵۷
-
۲۲ بازديد
-

-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/830356/