سه شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

مدرسه، کانون تربیت و پیشرفت/ ناوگان فرسوده مدیریت، تحول‌ نمی‌آفریند

مدرسه، کانون تربیت و پیشرفت/ ناوگان فرسوده مدیریت، تحول‌ نمی‌آفریند
پیام آذری - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه مدرسه، کانون تربیت و پیشرفت است، گفت: از هر جهت اگر بتوانیم تحولی در آموزش و یادگیری و مدیریت آموزشی ایجاد کنیم، مدرسه به کانون تحول، تبدیل خواهد شد. بکارگیری ابزارها و ایده‌های جدید به منظور بهبود روش‌های تدریس و هم‌آموزی، به هم‌آموزی و از هم‌آموزی در قالب اجتماعات یادگیری از جمله راهکارها بوده و تک محوری در آموزش و پرورش، نتیجه بخش، نخواهد بود.
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه مدرسه، کانون تربیت و پیشرفت است، گفت: از هر جهت اگر بتوانیم تحولی در آموزش و یادگیری و مدیریت آموزشی ایجاد کنیم، مدرسه به کانون تحول، تبدیل خواهد شد. بکارگیری ابزارها و ایده‌های جدید به منظور بهبود روش‌های تدریس و هم‌آموزی، به هم‌آموزی و از هم‌آموزی در قالب اجتماعات یادگیری از جمله راهکارها بوده و تک محوری در آموزش و پرورش، نتیجه بخش، نخواهد بود.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اسفندیار صادقی، هفتم مرداد ماه در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای جنگ تحمیلی 12 روزه و قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه همکاران ستادی، اجرایی و معلمان در اجرای فعالیت‌های مربوط به آموزش و پرورش و پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت، جایگاه استان در تصحیح اوراق نهایی را مورد اشاره قرار داد و برگزاری امتحانات و آزمون‌های مختلف مانند سمپاد و تیزهوشان را به مثابه برگزاری روزانه یک کنکور دانست و گفت: با تلاش همکاران ارجمندم این پروژه بسیار سنگین و بزرگ، بدون هیچ مشکلی اجرا شد.
وی در ادامه با تبیین مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش، اظهار کرد: قرار گرفتن تمامی ارکان از مدیر مدرسه و معلمان تا معاونان وزیر در بطن برنامه‌های مختلف آموزش و پرورش، مورد تاکید وزیر محترم بوده و باید سعی بر آشنایی کامل با سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت باشد که یکی از آن‌ها اجرایی‌سازی نقشه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده و تمامی ساحت‌ها را تحت عنوان ساحت‌های ششگانه برای تربیت یک دانش‌آموز در نظر گرفته است که باید به عنوان متولی تعلیم و تربیت با این ساحت‌ها آشنایی کامل داشته باشیم.
وی در ادامه آغاز سال تحصیلی باکیفیت و کم دغدغه را مورد تاکید قرار داد و افزود: تمامی برنامه‌های منتهی به پروژه مهر سال تحصیلی جدید همه ساله باید از اواخر سال قبل، انجام گیرد که این مهم نیازمند داشتن تسلط کامل بر مسائل سال تحصیلی و پیشگیری از پیشامد هر گونه مشکل در این مسیر است. 
وی در ادامه با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای آموزش در شرایط ویژه گفت: 
آموزش باید ترکیبی از آموزش حقیقی و مجازی باشد و علاج واقعه را باید از پیش کرد تا در صورت نیاز، بستر برای آموزش مجازی فراهم باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، ارتقا کیفیت آموزشی و نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را دو اولویت مهم دولت چهاردهم عنوان نمود و شناخت کامل از این مهم جهت تحقق برنامه‌های مورد تاکید ریاست محترم جمهوری را ضروری دانست.
وی با برشماری برخی برنامه‌های در حال اجرا جهت بهبود کیفیت آموزشی، اجرای طرح مدرسه تراز در 50 درصد مدارس را یکی از این برنامه‌ها دانست و گفت: این طرح در ابتدا در 10 درصد از مدارس دولتی کلید خورد و در تابستان سال جاری به 50 درصد افزایش می‌یابد و امیدوارم استان ما پیشگام اجرای طرح مدارس تراز باشد و طرح مدارس تراز که هدف اصلی آن، تحول در مدرسه است تا پایان سال تحصیلی در 100 درصد مدارس استان، اجرایی شود. بر اساس این طرح، از معلم گرفته تا چیدمان کلاس درس باید تغییر یابد و بر همین اساس باید به گفتمان گروهی بها دهیم و خودمان هم پای کار بیاییم.
صادقی، طرح شمیم یا شبکه یادگیری معلمان را مورد تاکید قرار داد و افزود: اجتماعات یادگیری و رسیدن به فهم مشترک معلمان هم گروه و هم رشته و نیل به نتیجه مطلوب از جمله اهداف اجرای این طرح در دوران متوسطه است که مشابه آن تحت عنوان طرح توانا در مقطع ابتدائی، برگزار می ‌گردد. 
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، تقویت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی با محوریت نماد و نماز و قرآن را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان مورد توجه و تاکید شخص وزیر محترم و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هر ناحیه و منطقه باید توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشد و در هر منطقه که نماد، اولویت داشته، از وقوع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شده است. مدیران و روسای نواحی و مناطق از شرکای آموزش و پرورش در ائتلاف نماد، بهره جسته و جلسات را مرتب برگزار نمایند.
وی، داشتن تخصص را در انتخاب مشاوران ضروری عنوان نمود و گفت: به منظور ارائه خدمات روانشناختی مناسب، تبدیل وضعیت تعدادی از نیروهای مقطع ابتدایی حائز شرایط در حال انجام بوده و باید فردی به این منظور انتخاب شود که حضورش واقعا مفید باشد. 
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به تعیین این استان به عنوان دبیرخانه هیات اندیشه‌ورزی نماز و قرآن، ضمن تاکید بر جدی گرفتن فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در مدارس، خاطرنشان کرد: باید ترتیبی اتخاذ کنیم که دانش‌آموزان نه از روی اجبار؛ بلکه از روی علاقه به این فعالیت‌ها روی آورند.
صادقی گفت: باید به گفتمانی مشترک برسیم تا بتوانیم در راستای کیفیت بخشی به آموزش و پرورش در استان دست پیدا کنیم و برنامه‌ی آموزش و پرورش حتی در دورافتاده ترین مناطق هم اجرایی و سیاست‌های تعلیم و تربیت در کف مدرسه، محقق شود. توجیه عوامل در کف مدرسه یکی از راه‌های رسیدن به گفتمان مشترک بوده و عدم آشنایی مدیران با سیاست‌های آموزش و پرورش، نبود فهم و درک مشترک است.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی راهکارهای خلاقانه می‌تواند یکی از راهکارهای منتهی به پروژه مهر بانشاط شود و از خلاقیت‌های برتر تجلیل خواهد شد. تغییر رویکرد معلم نسبت به دانش‌آموز و روش تدریس سبب نیل به اهداف می‌شود و باید توجه داشت که مدیر مدرسه، راهبر اصلی مدرسه است و ناوگان فرسوده مدیریت راه به جایی نخواهد برد و تحول نمی‌آفریند و استفاده از مدیران توانمند، خلاق و پویا منجر به خلاقیت خواهد شد.
صادقی با بیان اینکه مدرسه باید محیط شاد و شاداب برای انش‌آموز باشد، اظهار کرد: در بسیاری از نواحی و مناطق نمونه‌های موفقی داریم که می‌توانیم از تجارب آن‌ها استفاده کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را به عنوان یکی از اولویت‌های دیگر دولت چهاردهم مورد اشاره قرار داد و بر لزوم پیشبرد جدی اهداف این نهضت در نواحی و مناطق تاکید کرد و خواستار جلب مشارکت حداکثری خیران و اجتماعی‌سازی و مردمی‌سازی این نهضت شد و سهم استان آذربایجان شرقی در این نهضت را 231 پروژه در قالب 1401 کلاس درس عنوان کرد.
انتهای پیام


نظرات شما