- نوشته شده توسط:
پیام آذری
-
سه شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴
پیام آذری - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: برای اتمام ثبت نام میانپایهها تمام همت خود را به کار بگیرید تا تا روند ثبت نام میانپایهها تا هفته آتی به اتمام برسد. استان ما همیشه در صدر بوده و باید در زمینه فعالیتهای مرتبط با آموزش و پرورش از ثبت نام گرفته تا دیگر شاخصهای پروژه مهر در صدر باشد.
پیام آذری - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: برای اتمام ثبت نام میانپایهها تمام همت خود را به کار بگیرید تا تا روند ثبت نام میانپایهها تا هفته آتی به اتمام برسد. استان ما همیشه در صدر بوده و باید در زمینه فعالیتهای مرتبط با آموزش و پرورش از ثبت نام گرفته تا دیگر شاخصهای پروژه مهر در صدر باشد.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اسفندیار صادقی، بعد از ظهر سهشنبه، هفتم مرداد ماه در اختتامیه اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان با بیان اینکه خود را به مسائل روز آموزش و پرورش مسلح کنیم، گفت: اجازه ندهیم بیقانونی به قانون و رویه معمول تبدیل شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به روند ارزیابی پروژه مهر، گفت: ارزیابی این پروژه، فرایندی بوده و زنجیره وار با هم ارتباط دارند و تعلل یا دیرکرد در انجام قدم اول و ثبت نام، به عنوان پایهی فعالیتها، منجر به ایجاد تاخیر در سایر فرآیندها مانند کلاسبندی، صدور ابلاغ و توزیع کتب درسی، خواهد شد.
وی در ادامه لزوم حفاظت زیرساختها در بخشهای مختلف، جلب مشارکت و تعامل بین بخشی، تقویت سواد دیجیتال و ثبت به موقع آمارها در بهشهای مختلف را مورد تاکید قرار داد.
صادقی گفت: با خدماترسانی شبانهروزی و انجام وظیفه درست، انسجام و وحدت سازمانی را تقویت کنیم. ریاست و مسئولیت، زمان و ساعت خاصی نمیشناسد و باید رئیس 24 ساعته باشیم. تکریم و پاسخگویی به موقع به همکاران باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که معتقدیم تفاوتی بین کسی که پشت میز اداره نشسته با کسی که پشت میز کلاس نشسته، وجود ندارد و همه معلم هستیم.
دوری از حواشی، لحاظ امنیت خاطر همکاران در ساماندهی و نقل و انتقالات به شرط به هم نخوردن توازن نیروی انسانی، تقویت وحدت و هویت ملی در بین دانشآموزان، بهرهمندی حداکثری از زمان و انجام مسئولیت درست در هر جایگاهی از دیگر موارد مورد تاکید مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در این جلسه بود.
صادقی در ادامه همچنین انجام امور در زمان مناسب، واگذار نکردن امور به دقایق پایانی، تعامل دوجانبه و متقابل با سایر دستگاهها بخشداریها و فرمانداریها با حفظ اقتدار و استقلال آموزش و پرورش برای نیل به اهداف تعلیم و تربیت، تسلط بر شاخصها و رصد لحظهای هر حوزه، همراهی با سیاستهای دولت و وزارت آموزش و پرورش و نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و بهبود کیفیت آموزشی مورد تاکید شخص ریاست محترم جمهوری اسلامی را مورد تاکید قرار داد.
وی با بیان اینکه ما فقط مسئول یک واحد نیستیم، خاطرنشان کرد: باید نسبت به تک تک دانشآموزان احساس مسئولیت کرده و عوامل مدرسه را نیز توجیه کنیم تا نسبت به دانشآموزان شناخت پیدا کرده و به تفاوتهای فردی و شخصیتی آنان واقف باشند و با اجرای برنامههای تربیتی و مناسبتی فرهنگی، فضایی شاداب در مدرسه ایجاد کنند.
شروع آموزش قرآن از دوره پیش دبستانی، مدیریت تراز نیروی انسانی و جلوگیری از انباشت نیرو، بهرهگیری از ظرفیت شورای آموزش و پرورش، حرکت به سمت خوداتکایی، توجه به توسعه متوازن رشتهها و انجام اقدامات لازم در زمینه توسعه هنرستانهای جوار صنعت و تجهیز هنرستانها و بهرهگیری از ظرفیت صنایع و ادارت و بخشهای مختلف در این راستا مورد تاکید مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و پایان بخش اجلاس مدیران و روسای نواحی و مناطق استان آذربایجان شرقی بود.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، در ابتدای این اجلاس بر لزوم برگزاری دورههای توانمندسازی سالانه برای مدیران در زمینه مدیریت امور مالی و اداری پیش از آغاز سال تحصیلی تأکید کرد و همچنین خواستار هماهنگی در جابجایی نیروی انسانی، رعایت قوانین در پرداخت حقالزحمه به عوامل مدارس و ممنوعیت بکارگیری نیروهای آزاد بدون بیمه شد.
غلامرضا علیزاده در ادامه بر لزوم هماهنگی با ستاد در خصوص جابجایی نیروی انسانی، به ویژه در بخشهای اداری و مالی، جهت حفظ انسجام و کارایی، لزوم انضباط مالی، رعایت دقیق قوانین و مقررات و ارتقاء سطح توانمندی مدیران در حوزه مالی و اداری تأکید کرد تا بتوان با مدیریت صحیح منابع، گامی مؤثر در جهت بهبود فرآیندهای آموزشی و رفاهی برداشت.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه، سه اولویت کلیدی وزارت در آموزش متوسطه را ارتقاء کیفیت آموزش، افزایش ضریب نفوذ در حوزه کار و دانش و اجرای برنامه «هر دانشآموز یک مهارت» عنوان کرد.
عباس ممقانی بر ضرورت توانمندسازی دبیران با روشهای نوین، اجرای الگوی مدارس تراز و توسعه هنرستانهای جوار صنعت تأکید نمود و توسعه سطح مهارتی دبیران و افزایش توانمندی آنان با استفاده از روشهای جدید و ابزارهای نوین را در شاخههای مورد تأکید وزارت، امری ضروری خواند.
وی با اشاره به لزوم دانشآموز محور بودن شرایط تدریس و استفاده از روشهای خلاقانه، بر نیاز به برنامهریزی مدون در این زمینه تأکید کرد و افزود: این رویکرد نوین، کلاسهای درس را از حالت سنتی خارج کرده و به محیطی پویا و جذاب برای یادگیری تبدیل خواهد کرد.
معاون آموزش متوسطه، به تشریح جزئیات الگوی «مدارس تراز» پرداخت و آن را طرحی فراتر از یک ایده دانست که برای تحول در مدارس طراحی شده است و از لزوم حضور مدرسان راهبر برای پوشش تمامی مدارس و انجام نظارت بالینی خبر داد و سهمیه 40 درصدی مدارس برای اجرای این طرح و هدفگذاری 100 درصدی در مدارس غیر دولتی و 60 درصدی در سایر مدارس تا پیش از آغاز سال تحصیلی را تشریح کرد.
ممقانی، همچنین توسعه هنرستانهای جوار صنعت را از اولویتهای مهم خواند و تعامل با مراکز صنعتی برای تأمین تجهیزات و برگزاری دورههای مهارتی در طرح «هنرستانهای معین» را راهکاری مؤثر در این زمینه عنوان کرد.
در بخش دیگری از این اجلاس، وضعیت پیشثبتنام پایههای هفتم، میان پایه اول متوسطه (پایههای هشتم و نهم) و پایههای دهم و دوره دوم متوسطه بر اساس مناطق و نواحی مورد بررسی قرار گرفت.
وی در ادامه طرح ایران دیجیتال و شمیم و جایگاه استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به رایگان بودن آموزشهای ایران دیجیتال، میتوان انتظار داشت که شاهد ثبتنام کامل دانشآموزان در این طرح برای ارتقاء سواد رسانهای و آشنایی با فضای مجازی باشیم.
علیرضا اکبری، معاون آموزش ابتدائی استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این اجلاس به تشریح برنامههای راهبردی معاونت ابتدایی از جمله نرخ پوشش تحصیلی و بازمانده از تحصیل، ارتقای میانپایه، ثبت نام کلاس اول، کلاسبندی صدور ابلاغ و اجرای طرح حامی و توانا پرداخت.
وی، درصد پوشش تحصیلی شش سال تحصیلی ابتدایی را 98.7 درصد و شش تا 11 سال را 99.39 درصد عنوان نمود و به تشریح برخی دلایل بازماندگی از تحصیل پرداخت و به تعامل با شبکه بهداشت در کسب اطلاعات لازم تاکید نمود.
معاون آموزش ابتدائی استان آذربایجان شرقی درصد پیش ثبت نام پایه اول ابتدائی را 86.9 درصد عنوان نمود و بر لزوم تسریع فرایند ثبت نام قطعی شد و گفت: نسبت به زمان مشابه سال گذشته، پیشرفت داشتهایم؛ اما ضرورت دارد تکلیف ثبت نامها در اسرع وقت مشخص گردد.
الهام موسوی، معاون تربیت بدنی و سلامت مدیرکل هم در ادامه با تبیین اهم فعالیتهای اداره تربیت بدنی، اجرای
طرح شهید سلیمانی وآموزش یک مهارت در هر پایه تحصیلی را از آن جمله برشمرد و اجرای طرحهای این حوزه را مشارکت و همکاری بین بخشی و جذب خیران در کنار اعتبار دولتی، دانست.
وی، تعداد فضاهای ورزشی کل استان کل را 455 فضا دانست و گفت: 96 فضا به طور کامل تکمیل نشده و 51 فضا در حال تکمیل هستند. ارتقا سرانه فضاهای ورزشی درون و برونمدرسهای استان از 0.28 صدم به 041 صدم متر مربع از جمله اهداف عملیاتی اداره تربیت بدنی به شمار میآید.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، در اجلاس روسا و مدیران نواحی و مناطق استان، سه رویکرد اصلی این معاونت را تقویت هویت دینی و ملی با محوریت پرچم و وطن، تقویت برنامههای دینی و معنوی با محوریت نماز و قرآن و کنترل آسیبهای اجتماعی با محوریت طرح «نماد» عنوان کرد.
محمد صادقزاده اعلام کرد که تمامی فعالیتها و برنامههای پرورشی و فرهنگی در ذیل سامانه نورینو انجام میگیرد و بر لزوم بهرهگیری کامل از این سامانه جامع تأکید نمود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش مسابقات قرآن و عترت، نتایج درخشانی کسب شده است که رتبه اول به صوفیان، رتبه دوم به تسوج و رتبه سوم به اسکو اختصاص یافته است.
صادقزاده با بیان اینکه تشکیل پایگاههای تابستانی به عنوان اولویت اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش در فصل تابستان، محسوب میشود، برگزاری اردوهای دانشآموزی را یکی از مسائل تربیتی مهم و مؤثر در رشد و تعالی دانشآموزان دانست و بر لزوم توسعه این فعالیتها تأکید کرد.
وی همچنین عضویت و فعالیت در تشکلهای دانشآموزی را امری مهم در پرورش روحیه اجتماعی و مسئولیتپذیری آنان برشمرد.
معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به اجرای پایشهای لازم در بحث طرح نماد، بر ضرورت جدیت در اجرای این طرح تأکید کرد و از مدیران و روسای نواحی و مناطق خواست تا نسبت به این موضوع حساسیت ویژهای نشان دهند.
وی اعلام کرد که در بحث شناسایی اختلالات و مداخلات، دانشگاه علوم پزشکی تبریز متعهد شده است تا تمامی خدمات روانپزشکی و مشاوره را به صورت رایگان برای دانشآموزان ارائه دهد و این اقدام، گامی مهم در جهت ارتقاء سلامت روان دانشآموزان و حمایت از آنان در مواجهه با چالشهای روانی خواهد بود.
در پایان، صادقزاده به وظیفه کمیسیون آموزش عمومی قرآن اشاره و بیان کرد: اولین مسئولیت که بر عهده دارد، بحث برگزاری روشهای تدریس آموزش قرآن به مربیان است و این امر، تضمینکننده کیفیت آموزش قرآن در مدارس و انتقال صحیح مفاهیم دینی به نسل آینده خواهد بود.
احسان فیاض، معاون سوادآموزی مدیرکل نیز در ادامه با تبیین پیشرفتها در زمینه بهبود شاخص باسوادی در استان به تشریح عملکرد نواحی و مناطق استان آذربایجان شرقی در زمینه جذب سوادآموزان و برشماری نواحی و مناطق برتر در این زمینه و مسابقات کتابخوانی سوادآموزان پرداخت.
در پایان این اجلاس، مناطق دارای عملکرد برتر در تصحیح اوراق نهایی شامل سراب، ناحیه 2 تبریز و
شبستر از مناطق برخوردار، هشترود، صوفیان ک بستان آباد از مناطق نیمه برخوردار و کاغذکنان، مهربان و خواجه از مناطق کم برخوردار مورد قدردانی قرار گرفتند.
انتهای پیام







تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...