پیام آذری - رئیس اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزش و پرورش آذربایجانغربی گفت: فضای حرفهای و مشارکتمحور بر حوزه روابط عمومی و رسانه نظام تعلیم و تربیت استان حاکم است.
در نشست صمیمانه مدیرکل آموزش و پرورش استان با معلمان خبرنگار، میلاد رحیم خویی نکاتی را مطرح کرد که به شرح ذیل است:
روابط عمومی آموزش و پرورش استان، امروز به فضایی دست یافته که در آن، ارتباطات سازمانی با رویکردی شفاف، گفتمانمحور و مبتنی بر اعتماد متقابل شکل گرفته است. فضایی که در آن، همکاران مجموعه میتوانند با فراغ بال، ایدهها، مطالبات و نقدهای خویش را در حضور مدیران بیان کرده و به تولید مشترک معنا و محتوا بپردازند.
خبرنگاران، صدای وجدان بیدار جامعهاند و با شجاعت در پرسشگری، صداقت در روایتگری و صراحت در بیان واقعیت همچون نمایندگان مردم، ایفای مسئولیت میکنند. اگرچه در جایگاه سیاسی نیستند، اما نقشآفرینیشان در شکلدهی به افکار عمومی و مطالبهگری اجتماعی، قابلانکار نیست. این رسالت خطیر، مسئولیتی است که نهتنها در این دنیا، بلکه در پیشگاه وجدان و در آخرت نیز باید پاسخگوی آن بود.
ترکیبِ متعالیِ "معلم بودن" با سرمایههایی چون وقار، تعهد، تربیتمحوری و "خبرنگار بودن" با ویژگیهایی همچون جسارت، روشنگری و آزاداندیشی، انسانِ آزادهای را میسازد که نهتنها حامل آگاهی، بلکه مُبَلِّغِ آن است. این ترکیب، بستری است برای پرورش انسانهایی که توان تشخیص، توان تحلیل و شجاعت بیان حقیقت را توأمان دارند.
در این جمع، نیروهای رسانهای توانمند و مسئولیتپذیری حضور دارند که نهتنها در صف مدارس، بلکه در ستاد نیز با شور و انگیزهای مثالزدنی ایفای نقش میکنند. این همافزایی ارزشمند، ظرفیتی مغتنم برای دستگاه تعلیم و تربیت است که باید آن را پاس داشت و در مسیر توسعه آن گام برداشت.
ما در حوزه رسانه آموزش و پرورش آذربایجانغربی با الگویی ابتکاری و درونزای سازمانی با عنوان " دموکراشیپ یا همان آزادی در تفکر و استبداد در عمل" فعالیت میکنیم. مدلی که در آن، "آزادی در تفکر، ابتکار و ایدهپردازی" با "تعهد در اجرا و پیادهسازی ایده" همنشین شده است. بر اساس این الگو، هر فرد ضمن برخورداری از استقلال فکری و خلاقیت در ارائه ایده، التزام و مسئولیت اجرایی همان ایده را نیز میپذیرد و این مدل با حمایت و همکاری جمعی سایر اعضا ضامن پویایی، نوآوری و کارآمدی در سیاستگذاری رسانهای و روابطعمومی است.
ما روابطعمومی را نهادی صرفاً اجرایی نمیدانیم، بلکه آن را بستر گفتوگو و بستر تصویرسازی هویتی و بستر تولید سرمایه اجتماعی برای نظام تعلیم و تربیت تلقی میکنیم. این مسیر، بدون حمایتهای هوشمندانه، اعتمادساز و دلگرمکنندهی مدیران عالیرتبه نظام تعلیم و تربیت استان، هموار نمیشد. به لطف خداوند و تلاشهای متعهدانهی تیم رسانهای و حمایت های مدیرکل آموزش و پرورش، افق پیشروی ما، افقی روشن و پرامید است. مسیری که نشانگر تقویت گفتمان مؤثر، تبیین مستمر و پاسخگویی هوشمندانه است.