شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۴

فرهنگی

ارتقای هویت دینی و فرهنگی با رویکرد دانش‌آموز و مدرسه محوری

ارتقای هویت دینی و فرهنگی با رویکرد دانش‌آموز و مدرسه محوری
پیام آذری - در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تشریح برنامه های پرورشی و تربیتی سال تحصیلی جدید گفت : برنامه‌های پرورشی و فرهنگی مدارس استان با رویکرد دانش‌آموز محوری و مدرسه محوری طراحی شده و هدف آن ارتقای هویت دینی، فرهنگی و نشاط تربیتی دانش‌آموزان است.
  بزرگنمايي:

پیام آذری - در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تشریح برنامه های پرورشی و تربیتی سال تحصیلی جدید گفت : برنامه‌های پرورشی و فرهنگی مدارس استان با رویکرد دانش‌آموز محوری و مدرسه محوری طراحی شده و هدف آن ارتقای هویت دینی، فرهنگی و نشاط تربیتی دانش‌آموزان است.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اسفندیار صادقی با بیان اینکه برنامه تربیتی سال تحصیلی جدید، برای‌ انسجام‌بخشی به فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی و اجتماعی مدارس تدوین شده است، گفت: در این برنامه‌ها تلاش گردیده، تمامی ساحت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد و فعالیت‌ها به صورت مشخص، قابل ارزیابی و متناسب با ظرفیت مدارس اجرا شوند.
وی، محورهای اصلی برنامه را شامل فعالیت‌های حوزه پرورشی، فرهنگی و هنری، فعالیت‌های قرآنی، نماز و مهدویت، همگام با انقلاب و بسیج و مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: برگزاری نشست‌های تربیتی و مشاوره‌ای، مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های فرهنگی، تشکیل هیئت‌های دانش‌آموزی، اردوهای جهادی و راهیان پیشرفت، برنامه‌های مناسبت‌ محور و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه ابراز امیدواری کرد که با اجرای کامل این برنامه و مشارکت فعال مدیران، مربیان و معلمان، نشاط تربیتی و هویت دینی و ملی دانش‌آموزان در سراسر استان ارتقا یابد. 
صادقی در تشریح برنامه‌ها افزود: اجرای برنامه ملی نماد با هدف شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، با غربالگری کامل دانش‌آموزان و بهره‌گیری از اطلس آسیب‌های اجتماعی، از اولویت‌های اساسی ماست تا مدارس بتوانند تسلط کامل بر رشد، مراقبت و حمایت همه‌جانبه از دانش‌آموزان داشته باشند.
وی ادامه داد: حفظ و ترویج فریضه نماز و برگزاری نماز جماعت در مدارس، همراه با درج زنگ نماز و آموزش‌های قرآنی و اخلاقی، یکی دیگر از رکن‌های اصلی برنامه‌های تربیتی است که این اقدامات، هم هویت دینی دانش‌آموزان را تقویت می‌کند و هم به شکل‌گیری رفتارهای اخلاق‌مدارانه در محیط مدرسه کمک خواهد نمود.
مدیرکل استان با اشاره به اهمیت برنامه صبحگاهی مدارس گفت: صبحگاه مدارس فرصتی مهم برای آغاز روز با نشاط و انگیزه است؛ جایی که دانش‌آموزان با قرائت قرآن، اجرای سرود ملی، آشنایی با مفاهیم تربیتی و اخلاقی و شرکت در مراسم مناسبتی، آماده برنامه های آموزشی می‌شوند.
صادقی با تاکید بر نصب پرچم های نو و نقشه ایران در مدارس افزود: احترام به پرچم و سرود ملی در آغاز هر روز تحصیلی، نه تنها هویت ملی را در ذهن دانش‌آموزان نهادینه می‌کند، بلکه حس مسئولیت‌پذیری و تعلق به کشور را در آنان تقویت می‌نماید.
وی همچنین به اهمیت مشارکت فعال دانش‌آموزان در تشکل‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: سازمان دانش آموزی، انجمن‌ اسلامی دانش آموزی، بسیج دانش‌آموزی و کانون‌های فرهنگی، هنری و تربیتی، زمینه رشد استعدادها و تجربه فعالیت‌های اجتماعی را فراهم می‌کنند و به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا از همان سنین اولیه، با مسئولیت اجتماعی و کار جمعی آشنا شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برگزاری یادواره‌های شهدا، بازدید از موزه‌های دفاع مقدس و فعالیت‌های مناسبت‌محور، در کنار اردوهای جهادی و راهیان پیشرفت که تجربه خدمت به مردم و آشنایی با سبک زندگی اسلامی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌آورد، از دیگر بخش‌های مهم برنامه‌های سال جدید است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های تربیتی و مشاوره‌ای به صورت مستمر برای دانش‌آموزان، معلمان و والدین، بخش دیگری از اقدامات پیشگیرانه و ارتقای کیفیت تربیت در مدارس است. با اجرای کامل این برنامه‌ها و مشارکت فعال مدیران، مربیان و معلمان، امیدواریم فضایی پویا، الهام‌بخش و سرشار از نشاط تربیتی در مدارس سراسر استان ایجاد شود و دانش‌آموزان با هویت دینی و ملی قوی، آماده آینده‌ای روشن شوند.
انتهای پیام 


نظرات شما