يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۴

فرهنگی

تحول از کلاس‌های درس آغاز می‌شود/ معلمان قلب تپنده جامعه هستند

تحول از کلاس‌های درس آغاز می‌شود/ معلمان قلب تپنده جامعه هستند
پیام آذری - معاون آموزش ابتدایی ناحیه یک ارومیه گفت: تحول از کلاس‌های درس آغاز می‌شود؛ با معلمان توانمند، آینده‌ای توانمند خواهیم ساخت.
  بزرگنمايي:

پیام آذری - معاون آموزش ابتدایی ناحیه یک ارومیه گفت: تحول از کلاس‌های درس آغاز می‌شود؛ با معلمان توانمند، آینده‌ای توانمند خواهیم ساخت.

نسرین پاکدوست در سخنان خود در این همایش علمی، ضمن قدردانی از حضور پرشور فرهنگیان؛ طرح «توانا» را فرصتی ارزشمند برای تحول بنیادین در آموزش ابتدایی دانست و اظهار نمود: این طرح بر سه محور اساسی استوار است؛ تقویت تفکر خلاق، خودباوری و نقش‌آفرینی معلمان. معلمان امروز صرفاً انتقال‌دهنده دانش نیستند، بلکه همراه، راهنما و تسهیل‌گر فرآیند یادگیری هستند. 
وی افزود: در سند تحول بنیادین 26 ویژگی برای تربیت‌یافتگان نظام تعلیم و تربیت تعریف شده که مهم‌ترین آن "یادگیرنده بودن" است. تا زمانی که خود ما یادگیرنده نباشیم، امکان تحقق تحول آموزشی وجود نخواهد داشت. آغازگر این تحول، معلمان هستند و در این مسیر نه‌تنها معلم، بلکه مدیر، دانش‌آموز و حتی اولیا نیز نقش‌آموزنده دارند. 
این مقام آموزشی با اشاره به اهمیت همکاری همه‌جانبه در فرآیند تعلیم و تربیت افزود: در مثلث تعلیم و تربیت که معلم، دانش‌آموز و جامعه اضلاع آن رأس تشکیل می‌دهند، هر ضلع نقشی کلیدی در بهبود کیفیت آموزش دارد. از معلمان می‌خواهیم در این طرح صرفاً شنونده نباشند، بلکه فعالانه مشارکت کنند، منتقد باشند، مهارت‌های اجتماعی را تقویت نمایند و فرصت‌های یادگیری را حتی در مناطق کم‌برخوردار توسعه دهند. باور ما این است که با توانمندسازی معلمان، می‌توانیم دانش‌آموزانی توانمند تربیت کنیم و در نهایت جامعه‌ای خلاق و پویا داشته باشیم. 
نسرین پاکدوست تصریح کرد: معلمان قلب تپنده جامعه هستند و انتظار داریم فعالانه در این فرآیند حضور داشته باشند، نقد کنند، تجربه‌های ارزشمند خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و آغازگر تغییر باشند. 
معاون آموزش ابتدایی در این دوره،ضمن اشاره به استقبال گسترده فرهنگیان اظهار نمود: بیش از 1200 نفر از معلمان ابتدایی مدارس شهری و روستایی ،مدارس غیردولتی و مدیر آموزگاران در این دوره ی دو روزه شرکت کرده‌اند که نشان‌دهنده انگیزه بالای معلمان برای یادگیری و رشد است. از همکاران می‌خواهیم تفاوت‌ها را ارزیابی کنند، دیدگاه‌های خود را به‌عنوان منتقد سازنده ارائه دهند و نقش خود را از یک معلم منفعل به معلمی فعال و اثرگذار تغییر دهند. 
وی با تأکید بر نگاه ملی به عدالت آموزشی گفت: رئیس‌جمهور در تمام سخنان خود بر بهینه‌سازی فرآیند تعلیم و تربیت، تثبیت محیط های یادگیری، تعمیق یادگیری دانش آموزان،استفاده از فن آوری های نوین و تحقق عدالت آموزشی تأکید کرده است،خانواده‌ها نیز به‌عنوان ضلع سوم مثلث تعلیم و تربیت باید در این مسیر با مدارس همکاری کنند تا شاهد ارتقای کیفیت یادگیری باشیم. 
این مقام مسئول اذعان کرد: هر تغییر و تحولی از کلاس‌های درس آغاز می‌شود و اگر می‌خواهیم دانش‌آموزانی شنوا و محیط‌های یادگیری فعال داشته باشیم، لازم است خود نیز گوش شنوا و نگاهی باز داشته باشیم. 
وی در پایان با اشاره به حضور اساتید برجسته کشوری در این طرح خاطرنشان کرد: این دوره‌ها فرصتی است تا خروجی کار ما، افزایش کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس باشد و گامی مؤثر در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین برداشته شود. 


نظرات شما