پیام آذری - رییس اداره تکنولوژی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: مسئولان، اولیا و سایر ذینفعان باید همیار آموزش و پرورش باشند و در کنار سیستم و معلمان پای کار بایستند.
مرتضی رستمی در دوره اجرای طرح ملی «توانا» اظهار نمود: پروژه مهر صرفاً به مسائل سختافزاری محدود نمیشود، بلکه تمرکز اصلی بر توانمندسازی معلمان است. امسال، طرح «توانا» به عنوان ایده اصلی این پروژه معرفی شده است و هدف آن فراتر از آموزش صرف است؛ توانمندسازی باید در کنار آموزش و در جهت توسعه مهارتها و خلاقیت دانشآموزان رخ دهد، زیرا همه از آموزش و پرورش انتظار دارند.
وی با تأکید بر جایگاه والای معلم افزود: مهمترین مولفه در هر فرآیند آموزشی، معلم است؛ قلب تپنده آموزش که نقش کلیدی در شکلدهی یادگیری و توسعه مهارتهای دانشآموزان دارد. اولیا و دانشآموزان باید چارچوبهای زیرساختی را رعایت کنند تا بتوانیم تجربهای متفاوت از آموزش ارائه دهیم و مفروضات کنارهگیری را به اقدامات عملی تبدیل کنیم.
رستمی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگیهای موفق، مثبتسازی محیطهای یادگیری و ایجاد جو مناسب بین معلم و دانشآموز است، به گونهای که اقتدار معلم حفظ شود و همزمان دانشآموز فعال شود، کشف کند، اشتباه کند و از تجربههای خلاقانه مهارتی خود بیاموزد. این مدل، معلم را توانمند و دانشآموز را خلاق و مشارکتجو میکند.
وی با اشاره به سیاستهای مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی ما تحول آموزشی و شادابسازی محیط مدارس است. شاخصهای استان نشان میدهد اکثر معلمان استان آذربایجان غربی دارای مدارک بالای تحصیلی و متخصص هستند؛ این سرمایه انسانی باید به کیفیتبخشی آموزش منجر شود.
رستمی افزود: مسئولان، اولیا و سایر ذینفعان باید همیار آموزش و پرورش باشند و در کنار سیستم و معلمان پای کار بایستند.
وی خاطر نشان کرد: معلم اگر اراده کند، تحول رخ خواهد داد و دانشآموزان و جامعه از آن منتفع خواهند شد. این موضوع مورد تأکید ریاست جمهوری نیز قرار گرفته است.
این مقام مسئول، تحول دیجیتال آموزش و پرورش را هدف اصلی اجرای طرح «توانا» و توانمندسازی معلمان، آگاهسازی اولیا و آمادهسازی دانشآموزان پس از تعطیلات سه ماهه بیان کرد و ادامه داد: با حرکت از ارزشیابی ایستا به ارزشیابی دینامیک، توانمندی معلمان افزایش مییابد و این توانمندی مستقیماً منجر به توسعه دانشآموز و پیشرفت جامعه خواهد شد.