پیام آذری - قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی کشور با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی بر طرف کننده شکاف دانش آموزان و بدنه مدیریتی آموزش و پرورش هستند گفت: اگر نمایندگان دانشآموزی به رسمیت شناخته نشوند، صدای واقعی نسل جدید در سیاستگذاریها شنیده نخواهد شد.
علی فلاحتکار قائممقام سازمان دانشآموزی کشور در اولین نشست قطبی کمیسیونهای تخصصی دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی کشور در محل باشگاه فرهنگیان تبریز با تأکید بر ضرورت نهادینه کردن نقش نوجوانان در حکمرانی، راهکارهای بهبود کارکرد مجلس دانشآموزی را بازگو کرد.
فلاحتکار در ادامه از میزبانی شایسته استان آذربایجان شرقی تقدیر کرده و با طرح مبناهای دینی برای مشارکت نوجوانان گفت : در فرهنگ دینی ما نوجوانان ظرفیت اندیشهورزی، کنشگری و مشارکت در مسائل اجتماعی و حکمرانی دارند.
در ادامه، فلاحتکار به ریشههای فراز و فرود «مجلس دانشآموزی» در دهههای گذشته پرداخت و گفت: در دهه 80، مجلس دانشآموزی بستری شده بود برای انتقال نظام مسائل دانشآموزان به سطوح حکمرانی و در آن دوره، نمایندگان احساس میکردند صدای دانشآموزان واقعی شنیده میشود و اما امروز، برخی دانشآموزان عضویت در مجلس را کاری نمایشی میدانند که تأثیر عملی اندکی دارد.
او همچنین تأکید کرد که شکاف بین بدنه دانشآموزی و ساختار مدیریتی بالا یکی از موانع جدی است و ادامه داد: شما عزیزان باید به نمایندگی از دانش آموزان، مطالبهگری کنید.
فلاحتکار به تهدیداتی که میتواند رشد مانع اثرگذاری مجلس دانشآموزی شود اشاره کرد و گفت : لازم است مراقبت شود که نمایندگی دانشآموزی به ظاهرسازی تبدیل نشود.
فلاحتکار در ادامه افزود: نمایندگان دانشآموزی باید از فرصت حضور در مجلس دانش آموزی نهایت استفاده را ببرند تا ضمن رساندن صدای دانش آموزان به مسئولین، ظرفیت خود را تقویت کرده و مسیر حضور در عرصههای بزرگتر را باز کنند.
فلاحتکار در خطاب به اعضای مجلس این دوره گفت: از فرصت امروز استفاده کنید، نه آنکه صرفاً نمایندهای باشید با اسم و عنوان، بلکه در میدان عمل و اثر گذاری صاحبان تجاری گرانبها شوید.
او اظهار امیدواری کرد که این دوره از مجلس بتواند نقطه عطفی باشد و نمایندگان 150 نفره آن، در آینده در عرصههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور تأثیری واقعی بگذارند.