- نوشته شده توسط:
پیام آذری
-
دوشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۴
پیام آذری - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اولویتبخشی به طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان و با اشاره به اهمیت نهضت توسعه عدالت در کیفیت آموزشی و آثار آن در کاهش آسیبهای اجتماعی، عدم آگاهی و جنگ شناختی را از عوامل مؤثر بر آسیبهای اجتماعی دانشآموزان دانست و بر لزوم غربالگری جامع و همکاری تمام نهادها تأکید نمود.
پیام آذری - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اولویتبخشی به طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان و با اشاره به اهمیت نهضت توسعه عدالت در کیفیت آموزشی و آثار آن در کاهش آسیبهای اجتماعی، عدم آگاهی و جنگ شناختی را از عوامل مؤثر بر آسیبهای اجتماعی دانشآموزان دانست و بر لزوم غربالگری جامع و همکاری تمام نهادها تأکید نمود.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اسفندیار صادقی، صبح دوشنبه، ششم مرداد ماه در جلسه کمیته علمی و اجرایی نظام مراقبت اجتماعی (نماد) با اشاره به برخی چالشهای موجود در اجرای این طرح، اظهار کرد: بحث توجه به وضع معیشتی دانشآموزان، اگرچه خود موضوع مهمی است، اما در اجرای طرح نماد، گاهی اقدامات را به انحراف میکشاند. چرا که درصد کمی از دانشآموزان به دلیل مشکلات مالی دچار آسیب هستند و تمرکز اصلی باید بر شناسایی و رفع ریشههای آسیبهای اجتماعی باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه، بر لزوم جامعیت در فرآیند غربالگری تأکید کرد و گفت: اکتفا به آموزش و پرورش در اجرای طرح نماد کافی نیست و همکاری و مشارکت تمامی نهادهای مرتبط، از جمله بهزیستی، وزارت بهداشت و سایر دستگاههای حمایتی، امری حیاتی است.
صادقی، خانوادهها را عمدهترین عامل مؤثر در موفقیت یا شکست این طرح دانست و بر لزوم برنامهریزی برای آموزش و توانمندسازی آنها تأکید کرد.
وی، عدم شناخت کافی خانوادهها از نظام مراقبت اجتماعی و عدم همکاری آنها در اجرای طرح را از آسیبهای اساسی برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با توجه ویژه به "نماد"، بخش قابل توجهی از آسیبهای اجتماعی مرتفع گردد.
صادقی همچنین با اشاره به کمبود نیروی انسانی در بخش مشاوره که یکی از عوامل دخیل در اجرای موفق طرح نماد هستند گفت : این کمبود از طریق تبدیل رسته همکاران به رشته مرتبط، تا حدودی در استان جبران شده است.
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت ایجاد محیط یادگیری پویا و فراهم کردن بسترهای لازم برای یادگیری مؤثر، بر لزوم بهرهمندی از روش های تدریس نوین و خلاقانه، تغییر چیدمان کلاسها و بهبود فضاهای آموزشی در طول تابستان تأکید کرد.
صادقی همچنین بر ضرورت توانمندسازی مدیران و معلمان با بهرهگیری از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی نیز تأکید نمود.
وی، ثبتنام کامل دانشآموزان و جلوگیری از بازماندگی تحصیلی را از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش استان دانست و خواستار همکاری جدی تر بین بخشی در این خصوص شد.
موقری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی نیز در ادامه بر لزوم تسریع در رسیدگی به موارد ارجاعی از سوی آموزش و پرورش توسط دستگاههای متولی تأکید کرد.
وی گفت: مواردی که با قید فوریت از طرف آموزش و پرورش برای دریافت خدمات حمایتی و درمانی به دستگاههای عضو ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان معرفی میگردد، لازم است خارج از بروکراسی اداری رسیدگی شود و در سریعترین زمان ممکن اقدامات یا توضیحات لازم ارائه گردد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در جلسه کمیته اجرایی و علمی نظام مراقبت اجتماعی (نماد) بر ضرورت مشارکت فعال دستگاههای عضو برای تحقق اهداف این طرح تأکید کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی، در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش استان برای شناسایی و مراقبت از دانشآموزان پرداخت و اعلام کرد که مطالعه موردی وضعیت روحی، روانی و تحصیلی دانشآموزان در دست انجام است.
صادقزاده، با تأکید بر اینکه در مراحل درمانی و ارائه خدمات حمایتی، آموزش و پرورش نیازمند همراهی دستگاههای متولی است، از اقدامات مشترک با دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه، خبر داد.
در ادامه جلسه، نمایندگان دستگاههای عضو ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان، گزارش فعالیتهای خود را ارائه دادند.
گفتنی است؛ در این نشست مقرر گردید هر یک از این دستگاهها، با جدیت بیشتری فعالیتهای حمایتی محوله خود را پیگیری نمایند تا شاهد تحقق کامل اهداف طرح «نماد» و ارتقاء سطح سلامت اجتماعی و روانی دانشآموزان استان باشیم.
انتهای پیام



تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...