پیام آذری

آخرين مطالب

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

جزایر دریاچه ارومیه به هم متصل شدند/ زندگی حیات وحش در خطر مقالات

جزایر دریاچه ارومیه به هم متصل شدند/ زندگی حیات وحش در خطر
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه – کاهش بارش‌ها و تشدید بحران خشک شدن دریاچه ارومیه موجب اتصال جزایر این تالاب بین المللی و تهدید جدی برای حیات وحش ساکن در جزایر به خصوص گوزن زرد ایرانی شده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - سکینه اسمی: کاهش حجم آب دریاچه ارومیه در سال جاری باعث شده است تا بخش‌هایی از جزایر اشک و کبودان که محل زندگی حیات وحش از جمله قوچ و میش ارمنی هستند از محصور بودن با آب خارج شده و به خشکی‌های جنوبی دریاچه ارومیه بپیوندد.
چسبیدن این جزایر به خشکی‌های جنوب دریاچه، زمینه را برای ورود گونه‌های گوشتخوار و مهاجمی مانند پلنگ، روباه و شغال و همچنین احتمال خروج حیات وحش از جزایر و نیز ورود افراد سودجو فراهم ساخته و که این امر نیز اکوسیستم طبیعی این جزایر را با مشکل مواجه خواهد ساخت و خطراتی را برای وحوش آن به وجود خواهد آورد.
کاهش 50 درصد جمعیت فلامینگو، کاهش 35 درصدی تعداد پرندگان ساکن در حوضه دریاچه ارومیه از مهمترین مشکلات ناشی از کاهش بارش‌ها و تشدید بحران خشک شدن این تالاب بین المللی است جزیره اشک یکی از جزایر 9 گانه پارک ملی و دومین جزیره بزرگ پارک ملی دریاچه ارومیه است؛ این جزیره با 2 هزار و 300 هکتار به علت محصور شدن در میان آب در بیش از 20 سال گذشته مهمترین و امن ترین محل برای زیست گوزن زرد انتخاب شده بود.
در سال‌های اخیر با خشک شدن بخش وسیعی از پهنه آبی دریاچه ارومیه تهدیدات کم آبی و کم غذایی در کنار سایر عوامل تهدید کننده موجب کاهش 30 درصدی تعداد گوزن زرد در جزیره اشک ارومیه شده و شمار آنها را به 29 رأس رسانده است.
کاهش 50 درصد جمعیت فلامینگو، کاهش 35 درصدی تعداد پرندگان ساکن در حوضه دریاچه ارومیه از مهمترین مشکلات ناشی از کاهش بارش‌ها و تشدید بحران خشک شدن این تالاب بین المللی است.

پیام آذری


کمبود آب شرب عامل محدود کننده حیات وحش در حوضه دریاچه ارومیه است
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت حیات وحش جزایر و حوضه دریاچه ارومیه به خبرنگار مهر گفت: امسال متأسفانه شاهد کاهش بارندگی و به تبع آن تشدید خشک شدن دریاچه ارومیه و مخاطره افتادن زندگی حیات وحش دریاچه ارومیه هستیم.
امید یوسفی با بیان اینکه به دلیل محصور شدن جزیره اشک در میان برخی صخره‌های نمکی پنهان در زیر آب و نیز شرایط نامناسب امسال امکان سرشماری گوزن زرد ایرانی و نیز حیات حش ساکن در جزایر دریاچه ارومیه فراهم نشد، افزود: بررسی‌های میدانی اولیه از جزیره اشک نشان می‌دهد هر چند با وجود مشکل کم آبی جمعیت گوزن زرد ایرانی 10 تا 15 درصد افزایش داشته باشد.
امسال متأسفانه شاهد کاهش بارندگی و به تبع آن تشدید خشک شدن دریاچه ارومیه و مخاطره افتادن زندگی حیات وحش دریاچه ارومیه هستیم وی خاطرنشان کرد: با وجود این افزایش نسبی اما در حال حاضر جمعیت گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک حال و روز خوبی نداشته و جمعیت آن نسبت به سال‌های گذشته رو به کاهش است.
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه ورود گونه‌های گوشت خوار از جمله ببر به همراه ورود قوچ و میش ارمنی به جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از عوامل تهدید تداوم حیات گوزن زرد ایرانی است‌، گفت: این امر موجب کم آبی و اتصال جزایر به یکدیگر شده و به همراه ورود این گونه، حیوانات گوشت خواری چون پلنگ، گرگ و روباه نیز وارد این زیست بوم شدند و حیات این جاندار در معرض انقراض قرار دارد.
یوسفی از کمبود آب شرب به عنوان مهمترین عامل محدود کننده حیات وحش در جزایر دریاچه ارومیه نام برد و اضافه کرد: برای حل مشکل کمبود آب چشمه‌ها و آب انبارهای متعددی در جزایر ایجاد شده تا آب ناشی از بارندگی‌های را ذخیره کنند که در این راستا 6 آب انبار هم برای حفاظت از جانداران و حیات وحش منطقه در نقاط مختلف جزایر ایجاد شده است.

پیام آذری


افزایش شبانه روزی حضور محیط‌بانان در حوضه دریاچه ارومیه
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون پنج نوع پستاندار در پارک ملی دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند از جمله قوچ و میش به تعداد یکهزار و 400 رأس، گوزن زرد ایرانی به تعداد 55 رأس، روباه، شغال و پلنگ؛ که بیشتر در جزیره کبودان هستند و اتصال جزایر موجب شد تعدادی به جزیره اشک وارد شوند که رقیب غذایی گوزن هستند.
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بیشترین نگرانی از اتصال جزایر خروج حیات وحش و ورود گونه‌های مهاجم به همراه احتمال حضور افراد سودجو و یا غیر کارشناس به جزایر است که در این راستا میزان حضور نیروهای محیط‌بانانی را به صورت شبانه روزی افزایش داشته داده‌ایم.
وی با بیان اینکه برنامه عمل ملی حفاظت از گوزن زرد اقدامی ویژه برای صیانت از این گونه منحصر به فرد محسوب می‌شود، گفت: این برنامه در سه سال اخیر در استان به اجرا در آمده و دارای چندین وظیفه است که وظایف تعریف شده مهمتر در اولویت قرار گرفته‌اند.
یوسفی همچنین از کاهش 35 درصدی پرندگان حوضه دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد و گفت: جمعیت کفچه نوک، تینچه و فلامینگو پرندگان ساکن دریاچه ارومیه امسال به دلیل شرایط نامناسب آبی 35 تا 50 درصد کاهش داشته است.

پیام آذری


کاهش 50 درصدی جمعیت فلامینگوها در دریاچه ارومیه
وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه سالانه پذیرای 60 تا 70 هزار بال فلامینگو است، عنوان کرد: امسال به علت فراهم نبودن شرایط زیستی و گرفتاری پرندگان در دریاچه به دلیل غلظت بالای نمک آب این میزان به کمتر از 40 هزار بال رسیده که کاهش نزدیک 50 درصدی نشان می‌دهد.
علاوه بر کاهش تعداد فلامینگو ها تعداد سایر پرندگان نیز مانند کاکایی‌ها، تنجه و آن قوت به علت فراهم نبودن شرایط زیستی کاهش یافته است رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه علاوه بر کاهش تعداد فلامینگو ها تعداد سایر پرندگان نیز مانند کاکایی‌ها، تنجه و آن قوت به علت فراهم نبودن شرایط زیستی کاهش یافته است، گفت: آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از 300 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از 70 تالاب دائمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در مسیر یکی از 7 کریدور مهم مهاجرت پرندگان دنیا قرار دارد، گفت: خشکی دریاچه ارومیه از دلایل کاهش مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان نسبت به دهه‌های گذشته است امسال هم اگر بارندگی‌های نیمه دوم سال کاهش داشته باشد این مشکل ادامه خواهد داشت.
یوسفی با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به خصوص در حوضه دریاچه ارومیه از مردم خواست به دلیل تنش‌های طبیعی در سال جاری از جمله کاهش بارش و کمبود آب از شکار غیرمجاز پرندگان خودداری کرده و میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشند.
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره کوچک و بزرگ است که حیات وحش متعددی در آنها ساکن هستند با بحران خشک شدن این تالاب بین المللی نه تنها حیات مردم منطقه بلکه حیات وحش نیز با چالش‌ها و تنش‌های طبیعی زیادی روبه‌رو شده‌اند که این امر توجه مسئولان به احیای این زیست بوم را دوچندان می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/432677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟