پیام آذری

آخرين مطالب

فرصت تازه برای بهره برداری از ظرفیت های صنعتی و اقتصادی اردبیل اجتماعي

فرصت تازه برای بهره برداری از ظرفیت های صنعتی و اقتصادی اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


گروه ایران زمین - استان اردبیل در پایان این هفته، مقصد هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری است.
استان اردبیل که 1.09 درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود، از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های گوناگون از جمله حوزه اقتصادی برخوردار است که بهره‌برداری مناسب از آنها در عین یک فرصت، چالشی برای مسئولان در دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.
به‌گزارش ایرنا، استان اردبیل با مساحت 17 هزار و 953 کیلومترمربع شامل 11 شهرستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های قابل توجه نیروی انسانی دانش‌آموخته، طبیعی و تاریخی به‌دلیل شرایط اقلیمی متغیر سرد و کوهستانی تنها حدود پنج ماه در سال فصل کاری دارد.
این خطه که پیش‌تر بر پایه کشاورزی و گردشگری استوار بود، بتدریج به سمت صنعتی شدن سوق یافت اما تعطیلی و رکود یا ناتمام ماندن بیش از 30 درصد طرح‌ها و فعالیت‌های صنعتی و معدنی بویژه در سال‌های گذشته موجب افزایش فشار بر گرده مردم منطقه و پررنگ‌تر شدن مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی شده است.
با وجود این به اذعان کارشناسان، اردبیل از ظرفیت‌های توسعه‌ای خوبی در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی برخوردار است، اما شرایط کنونی در مجموع مطلوب نیست و دست‌اندرکاران از جمله به مسائلی مانند تحریم‌ها، نوسان نرخ ارز، قوانین دست‌وپاگیر و تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز به‌عنوان ترمزی در برابر سرعت اجرای طرح‌ها و توسعه منطقه اشاره دارند.
اگرچه نمی‌توان تأثیر تشدید تحریم‌ها و تخصیص نیافتن بهنگام و 100 درصدی اعتبارها را نادیده گرفت، اما در نهایت نباید از این نکته غافل شد که فقدان برنامه مدون و همخوانی نداشتن طرح‌ها با سرعت رشد جمعیت، نیازها و ظرفیت‌های منطقه در سال‌های گذشته نیز موجب شده است تا اقدام‌های صورت گرفته اثرگذاری ملموسی در بهبود شرایط نداشته باشد.
یکی از مسائل مبتلابه در نتیجه این شرایط حاکم، افزایش بیکاری و مهاجرت همچنین کاهش جمعیت است؛ چنان که با توجه به صنایع بزرگ اشتغالزای انگشت‌شمار در استان اردبیل تعداد بیکاران بویژه در بین قشر جوان رو به فزونی است که البته با توجه به فرهنگ حاکم بر منطقه این معضل در بین بانوان بیشتر به چشم می‌خورد.
از سویی بیکاری و کاهش فرصت‌های شغلی در شهرهای کوچک و روستاهای استان اردبیل در سال‌های گذشته موجب تشدید پدیده مهاجرت شده، جمعیت روستایی این استان روندی کاهشی داشته، مهاجرت روستاییان به سمت شهرها افزایش یافته و 211 روستا در معرض مهاجرت قرار گرفته است.
به‌طوری که بر اساس آمارهای رسمی سهم جمعیت استان اردبیل از جمعیت کل کشور در سال 90 در حدود 1.66 درصد بوده اما در سال 95 این آمار به 1.59 درصد کاهش پیدا کرده و جمعیت روستایی استان از 36 درصد به 31.82 درصد و جمعیت شهری از 64 درصد در سال 90 به 68.18 درصد در سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 رسیده است.
در حال حاضر مجموع ساکنان استان اردبیل به بیش از یک میلیون و 270 هزار نفر می‌رسد که البته نرخ رشد در نقاط روستایی و شهری تفاوت دارد و بر اساس میانگین آماری موجود، نرخ رشد در نقاط شهری استان مثبت به حدود 1.63 درصد و این شاخص در نقاط روستایی به منفی 2.1 درصد رسیده است.
راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری؛ مطالبات اصلی مردم از رئیس جمهوری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه، راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی و احداث بارانداز ریلی مغان از مطالبات اصلی مردم از رئیس جمهوری در سفر ایشان به استان است. تمام تلاش ما بر این خواهد بود تا از سفر رئیس جمهوری بهترین بهره‌برداری را بکنیم تا با تأمین اعتبارات و منابع بویژه در بودجه سال آینده بتوانیم طرح‌های توسعه‌ای و پیشران استان را به سرانجام برسانیم.
به گزارش ایسنا، «علی نیکزاد» ادامه داد: شهر اردبیل با‌وجود آن که قدمت تاریخی و ظرفیت‌های عظیم معنوی و ارزشی دارد، متأسفانه در توسعه عمران شهری عقب مانده است از این‌رو انتظار می‌رود در دوره جدید مدیریتی استان با تلاش شبانه‌روزی استاندار و شهردار پروژه‌های عمران شهری بویژه در حوزه توسعه ناوگان عمومی، مبلمان شهری، رفت و روب و بهبود سیما و منظر شهر اقدامات به نفع تغییر و تحول اساسی حرکت کند.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت تحول و شکوفایی استان است، ادامه داد: در نظر داریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی پادگان اردبیل را به پارک عمومی تبدیل کنیم که قطعاً با مساعدت دولت سیزدهم این امر زودتر میسر خواهد شد. با اجرای این طرح پارک شریعت نیز به تنفس‌گاه شهری تبدیل خواهد شد.
انتظار بخش خصوصی از دولت سیزدهم در همین حال «حسین وثوقی ایرانی» عضو هیأت رئیسه اتاق اردبیل در خصوص مطالبات بخش خصوصی اردبیل از رئیس جمهوری درآستانه سفر به این استان به «ایران» می‌گوید: ما در بخش اقتصادی مطالباتی داریم که متأسفانه کهنه شده و وعده‌هایی است که در دولت‌های قبلی داده شده ولی متأسفانه هیچگاه عملیاتی نشده است. اصلی‌ترین خواسته ما در حوزه زیرساخت و حمل‌ونقل بحث راه‌آهن است. عدم اتصال اردبیل به شبکه سراسری راه‌آهن ظلم مضاعف به استان ما با این همه پتانسیل اقتصادی است. البته این طرح قبلاً کلید خورده ولی لاک پشت وار به پیش می‌رود ما از رئیس جمهوری می‌خواهیم برای تسریع در اتمام این طرح و اتصال خط راه‌آهن اردبیل به جمهوری آذربایجان که برای این منظور نیازمند حدود 8 کیلومتر ریل‌گذاری است دستور ی صادر فرمایند. دیگر مطالبه تسریع در ایجاد بندر خشک در پارس آباد است که موافقت اولیه آن انجام شده است. مسأله دیگر که یک مطالبه فرااستانی و ملی است در حوزه روابط خارجی ایران و آذربایجان است. بهبود این فضای سیاسی به‌دلیل داشتن 380 کیلومتر مرز مشترک ایران و اردبیل بسیار می‌تواند در تبادل کالا و داد و ستد و حضور در بازسازی قره باغ اهمیت داشته باشد. مسأله دیگر تجهیز فرودگاه اردبیل به تجهیزات جدید است. متأسفانه اردبیل به‌دلیل شرایط آب و هوایی جوی بویژه برف بیشترین تعداد کنسلی در پرواز‌ها را دارد و این مسأله در جذب گردشگر تأثیر منفی گذاشته است. وثوقی ایرانی با اشاره به مصوبه مجلس برای ایجاد منطقه آزاد در منطقه دشت مغان تأکید می‌کند از رئیس جمهوری می خواهیم نگاه ویژه‌ای برای تسریع این طرح هم داشته باشند. وی خاطرنشان می‌کند، در این میان بخش خصوصی اردبیل از رئیس جمهوری خواهند خواست برای بهبود فضای کسب و کار به‌عنوان یک موضوع ملی تلاش کند. به گفته وی بر اساس آمار بانک جهانی ایران در رتبه 128 است و این بدان معناست که کار کردن در 127 کشور از ایران راحت‌تر است.
برخی صنایع دستی اردبیل در آستانه فراموشی است همچنین «توحید دلاور قوام» سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل هم درگفت‌و‌گو با «ایران»، تصریح می‌کند: متأسفانه برخی صنایع دستی اردبیل مانندچاقو سازی، کارهای حوزه چوب و دستباف البته در برخی زیر بخش‌ها در حال فراموشی است و ما از رئیس جمهوری می‌خواهیم با دستور ایجاد بازارهای تخصصی در این بخش‌ها و مرکز تحقیقات در بخش صنایع دستی اردبیل از این تهدید جلوگیری کنند. به گفته وی در حال حاضر بخش صنایع دستی اردبیل برای حدود 10 هزار نفر شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده و توسعه این بخش می‌تواند ضمن اشتغال بیشتر اشتغال موجود را نیز تثبیت کند. هنرمندان این بخش خواستار تکمیل بازارچه تخصصی صنایع دستی اردبیل و بازارچه جاجیم خلخال و ورنی مغان هستند.
ضعف مدیریتی در استفاده از ظرفیت‌ها «رامین صادقی»، یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را احیای واحدهای راکد عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی غیر فعال در استان ضعف‌های مدیریتی، مشکل تأمین نقدینگی، مستهلک شدن خطوط تولید، نبود توانایی بازاریابی و فروش محصول است که در سفر پیش رو رئیس جمهوری در نظر داریم بخشی از این موانع را بررسی کرده و آنها را به چرخه تولید بازگردانیم. البته با وجود همه این مشکلات در حال حاضر 80 درصد توپ‌های ورزشی، 50 درصد شیرآلات بهداشتی، 35 درصد آب معدنی، 30 درصد لاستیک، 40 درصد ام‌دی‌اف، 80 درصد ورق‌های رویه در و 20 درصد پارچه‌های جین کشور از واحدهای تولیدی این استان تأمین می‌شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل، صادقی سهم اشتغال استان در بخش صنعت را حدود 30 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یکهزار و 45 واحد تولیدی با اشتغال 25 هزار نفر و سرمایه‌گذاری بیش از 300 هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد که البته حدود 73 درصد آنها فعال و بقیه تعطیل و نیمه فعال هستند.
وی از رشد 74 درصدی صدور پروانه بهره‌برداری در سال گذشته خبرداد و افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر استان از نظر رشد صنعتی در رتبه نخست کشور قرار دارد و در دو سال گذشته اشتغال در بخش صنعت 4.7 درصد افزایش یافته است، تلاش داریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با بهره‌برداری از 150 واحد دیگر زمینه اشتغال 5 هزار نفر را در آینده‌ای نزدیک مهیا کنیم. در این زمینه در سفر پیش روی رئیس جمهوری بنا شده طرح‌ها را ارائه کرده تا با حمایت‌های دولت این مهم سریع‌تر به نتیجه برسد.
گذر از خام‌فروشی از اهداف اصلی وزارت صمت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در خصوص استفاده از ظرفیت‌های معدنی استان نیز گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های دولت سال گذشته 19 معدن و امسال هم 20 معدن راکد در استان دوباره فعال شده است.
وی با اعلام اینکه نخستین معدن مس، مولیبدن و طلای این استان نیز وارد مرحله استخراج و فرآوری شده است، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا کنون هم 212 پروانه بهره‌برداری از معدن با ذخیره 450 میلیون تن انواع مواد معدنی در استان صادر شده و بیش از 3 هزار میلیارد ریال در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است همچنین برای 12 محدوده معدنی پروانه اکتشاف صادر شده و صدور پروانه اکتشاف برای 4 محدوده معدنی دیگر نیز در دست اقدام است.
صادقی با تأکید بر اینکه گذر از خام‌فروشی از اهداف اصلی وزارت صمت است، ادامه داد: با سرمایه گذاری15 هزار میلیارد ریالی در معدن مس، مولیبدن و طلای مشگین‌شهر پیش‌بینی می‌شود در مرحله اول احداث این واحد صنعتی و معدنی 350 نفر به‌صورت مستقیم و 2 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار شوند.
سفر رئیس جمهوری به استان فرصتی برای توسعه «صدیف بدری»، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز به ایرنا، گفت:سفر رئیس جمهوری به استان فرصت بزرگی است که باید در جهت توسعه و اجرای طرح‌های زیرساختی استان مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی افزود: صنایع تولیدی یکی از نیاز‌های اساسی استان است که انتظار داریم در این حوزه تسهیلاتی از منابع ملی به اردبیل اختصاص داده شود. همچنین تقاضا داریم سرمایه‌گذاری مجدد از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایمیدرو و ایدرو هم در استان انجام شود.
بدری با تأکید بر تکمیل صنایع تولید فولاد اسفنجی خاطرنشان کرد: تکمیل بزرگراه‌های اردبیل- سرچم، نمین- آستارا، اردبیل- مشگین شهر، اردبیل- پارس‌آباد، گرمی- اردبیل، گرمی - بیله سوار و نیر- سراب از دیگر مطالبات مردم و نمایندگان استان از رئیس جمهوری است.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه و طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارس آباد مغان قطعی است و به طور قطع درخواست اجرایی شدن این پروژه را از رئیس جمهوری خواهیم داشت. همچنین مطالعات فاز اول امتداد طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام و اجرای آن در سال 1400 پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد.
وی راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و بارانداز ریلی را از دیگر مطالبات مردم از رئیس جمهوری عنوان کرد و گفت: طرح منطقه آزاد تجاری و صنعتی قابلیت اجرایی پیدا کرده، در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در استان فراهم شده و امید است راه‌اندازی آن به رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه منجر شود.
بدری با بیان اینکه با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری توان صادرات محصولات کشاورزی به میزان 3 میلیون تن در استان اردبیل افزایش خواهد یافت، افزود: منطقه آزاد تجاری، صنعتی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه استان اردبیل بوده و با ایجاد آن شاهد توسعه همه‌ جانبه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خواهیم بود.
امید کارگران سبلان پارچه اردبیل به رفع مشکلات در سفر رئیس جمهوری کارگران کارخانه بزرگ سبلان پارچه این روزها نگرانند، چند ماهی است که حقوق نگرفته‌اند و در اضطراب به‌سر می‌برند که بار دیگر به بهانه‌های غیرمنطقی چرخ تولید در این واحد متوقف شود؛ از این‌رو در آستانه سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل به رسیدگی و رفع مشکلات شان امیدوارند.
به گزارش ایرنا، کارگران از ترس تکرار حوادث چند سال پیش در این کارخانه به استانداری مراجعه کرده و از استاندار دولت سیزدهم خواستار رفع مشکلات شان شده‌اند؛ برخی از آنها می‌گویند: عده‌ای نه به‌دلیل موجه، بلکه به بهانه‌های واهی دنبال ایجاد بحران در این کارخانه هستند.
کارگران سبلان پارچه چند روزی است که به وضعیت موجود در کارخانه اعتراض دارند، اختلاف بین کارگران، مالک و مدیران کارخانه اوج گرفته و در این میان استاندار و سایر مسئولان استانی در تکاپو برای رفع مشکل کارگران هستند.
نیم نگاه اردبیل پیش‌تر بر پایه کشاورزی و گردشگری استوار بود، به تدریج به سمت صنعتی شدن سوق یافت اما تعطیلی و رکود یا ناتمام ماندن بیش از 30 درصد طرح‌ها و فعالیت‌های صنعتی و معدنی به ویژه در سال‌های گذشته موجب افزایش فشار بر گرده مردم منطقه و پررنگ‌تر شدن مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی شده است
تکمیل پروژه راه آهن اردبیل-میانه، راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی و احداث بارانداز ریلی مغان از مطالبات اصلی مردم از رئیس جمهوری در سفر ایشان به استان است
بهبود و تثبیت روابط خارجی یک مطالبه فرا استانی و ملی در حوزه روابط خارجی ایران و جمهوری آذربایجان است . بهبود این فضای سیاسی به دلیل داشتن 380 کیلومتر مرز مشترک ایران و اردبیل بسیار می تواند در تبادل کالا و دادو ستد و حضور در بازسازی قره باغ اهمیت داشته باشد

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/436805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟