پیام آذری

آخرين مطالب

مسیر تولید در اردبیل هموار شود/ راه آهن به ایستگاه پایانی برسد اجتماعي

مسیر تولید در اردبیل هموار شود/ راه آهن به ایستگاه پایانی برسد
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - خدیجه سلمانی: با نزدیکی سفر رئیس جمهور کشورمان به اردبیل این روزها صحبت از مطالبات مردم این استان از رئیس جمهور جدید است، در بیشتر رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب استانی تکمیل راه آهن اردبیل مطالبه اصلی مردم ذکر شده است. اما باید گفت که رئیس جمهور فعلی در واقع چهارمین رئیس جمهوری است که از زمان آغاز به احداث پروژه راه آهن اردبیل، به این استان سفر می‌کند و تاکنون هیچیک از این بازدیدها نتیجه‌ای در پی نداشته است.
البته سال‌های اخیر با سال‌های گذشته خیلی فرق کرده چرا که تورم افسار گسیخته روزانه و کاهش ارزش پول ملی مردم را با مشکلات بزرگ‌تری درگیر کرده است، در جایی که سفره‌های مردم هر روز کوچک‌تر و نان دغدغه اصلی می‌شود مطالبه اصلی مردم چطور می‌تواند طرح راه آهن باشد؟

پیام آذری

مسیر تولید اردبیل را هموار کنید
یکی از کشاورزان و تولید کنندگان اردبیل در جواب سوال خبرنگار مهر می‌گوید: برای ما تولید کنندگان که قیمت کود هر روز گران می‌شود و با کمبود آب مواجه هستیم تقریباً درهای تولید رو به بسته شدن گذاشته است و از رئیس جمهور می‌خواهیم درهای تولید را برای تولید کنندگان باز کند.
علی صاحبی با بیان اینکه اردبیل قطب اول کشاورزی در منطقه است و غذای سفره ما با توسعه این بخش تأمین می‌شود، بیان می‌کند: درست است که ما نیاز به منطقه ویژه و آزاد تجاری داریم ولی زمانی که تولید با مشکل مواجه هست چگونه می‌توان این مناطق را اداره کرد.
به گفته این تولید کننده این مناطق تنها اسمش در استان یدک کشیده می‌شود و تاکنون کار مؤثری علی رغم قول مسئولان در این باره صورت نگرفته است.
گذشته از آن مردم استان اردبیل در این مقطع زمانی از رئیس جمهور توجه به معیشت و تأمین نان را می‌خواهند و در وهله بعدی راه آهن، آب و دیگر زیرساخت‌ها را خواستارند چرا که مردم اردبیل مردمان انقلابی و دارای پتانسیل زیادی هستند و در این دشت زرخیز بزرگترین کارهای تولیدی را می‌توانند انجام دهند.

پیام آذری

تأمین نان مردم اولویت رسیدگی به مشکلات استان
شهروند دیگری در پاسخ به خواسته مردم از رئیس جمهور صف طولانی نانوایی را نشان می‌دهد و می‌گوید: نان غذای اصلی ماست چرا که در حال حاضر ارزان‌ترین کالایی است که هر کسی می‌تواند تهیه و شکم خود را با آن سیر کند ولی در نانوایی‌ها نان مثل گذشته به اندازه کافی پخته نمی‌شود گاهی بعد از چند ساعت ایستادن در صف نانوایی با جمله آرد تمام شد، امروز پخت نان نداریم مواجه می‌شویم.
این بانو که خود را بهادری معرفی می‌کند، می‌گوید: در محله ما دو نانوایی بود که به دلیل نبود آرد و پایین بودن سهمیه آرد کارشان را تعطیل کردند و ما مجبوریم از جای دورتر از محل سکونت مان نان تهیه کنیم. کیفیت نان پخته شده نیز نسبت به قیمت آن بسیار پایین است. کاش مسئولان تلاشی داشته باشند تا همه نانوایی‌ها سهمیه آرد خوبی را دریافت کنند و نان بهتری به دست مردم برسد.
استان اردبیل برای توسعه راه‌های درازی را پست سر گذاشته است و پروژه‌هایی جهت پر کردن سفره خانوارهای این خطه آغاز شده‌اند پروژه‌هایی که مگا پروژه و ابر پروژه نیز نام گرفته اند از جمله همین راه آهن اردبیل - میانه، پتروشیمی، منطقه آزاد تجاری نمین، منطقه ویژه اقتصادی، تکمیل جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی مهم چون شال – ماسوله – ماجولان و خلخال، جاده اردبیل – مشگین شهر، تکمیل بزرگراه شمال جنوب استان، فعال کردن منطقه آزاد تجاری اردبیل و منطقه ویژه اقتصادی نمین، پایان کار سدهای مهم و کاربردی گیوی و خداآفرین و طرح عمرانی شهر و روستایی دیگر که سالهاست وعده تکمیل و بهره برداری آنها به مردم داده شده است.
در 14 سال گذشته بویژه در سال‌های اخیر چنان گوش مردم از بزودی افتتاح شدن طرح‌های در دست اجرای استان پر شده که اهمیت اصلی خود را از دست داده است گویی اصلاً چنین پروژه‌هایی در استان وجود خارجی نداشته است.

پیام آذری

سرمایه‌گذاران از اردبیل گریزان هستند
یکی از دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: مشکل عدم توسعه اردبیل جذب نکردن سرمایه گذار است، متأسفانه با مدیریت ضعیف برخی مسئولان سرمایه گذار خوب وارد استان نشده است و در صورت جذب نیز به دلیل برخی کوتاه فکری‌ها نتوانسته‌ایم آنان را نگه داریم.
بهمن مرادپور ادامه می‌دهد: از رئیس جمهور می‌خواهم به معنای واقعی به جوانان و پتانسیل‌های آنان اهمیت دهد، این روزها جوانان استان به دلیل عدم تأمین معیشت و نیازهای اولیه زندگی دچار افسردگی شده اند، در جایی که ما امنیت شغلی و مسکن نداریم آینده برای ما معنایی ندارد. به نظرم جمله «امید دادن به جوانان» دیگر کهنه شده است. باید زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت‌ها جوانان آماده کرد و با ایجاد کارخانه‌های متعدد و افزایش تولید در بخش‌های مختلف جوان را به زندگی روشن دعوت کرد.
به گفته این دانشجو متأسفانه این روزها خیلی از جوانان به ویژه دانشجویان به رفتن از کشور فکر می‌کنند، اگر در گذشته رشد و ترقی را در شهرهای بزرگ و پایتخت می‌دیدیم سایه گرانی که بر سر کشور افتاده است مکان تحقق رویاهای ما را عوض کرده است همچنان که آمارها نشان می‌دهد چقدر از مردم کشور که هر چه دارند می‌خواهند بفروشند و برای تأمین معیشت خود به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

پیام آذری

مشکل افزایش جمعیت و محدوده روستاها با مهاجرت معکوس
اما این روزها استان اردبیل با مشکل دیگری نیز مواجه است که برخواسته از علاقه مندی مردم در مشارکت به تولید است یعنی مهاجرت از شهرها به روستاهاست که به درخواست روستاییان به اصلاح طرح هادی و افرایش محدوده روستاها منجر شده است. اینکه روستاییان به شهرها مهاجرت نمی‌کنند خود اتفاق خوبی است ولی عامل این مهاجرت معکوس نیاز به بررسی دارد.
یکی از روستاییان می‌گوید: ما چند سال پیش به دلیل تحصیل فرزندانمان به شهر نقل مکان کردیم ولی همین که بچه‌ها فارغ التحصیل شدند نتوانستند کار مناسب پیدا کنند خود من هم در یک کارگاه مشغول به کار بودم که با شیوع ویروس کرونا به دلیل تعدیل نیرو از کار بیکار شدم و مجبور شدیم برای رهایی از مشکلات اقتصادی در شهر به روستای خودمان پناه ببریم.
وی ادامه می‌دهد: کار اصلی ما در روستا کشاورزی بود الان هم می‌خواهم همین کار را ادامه دهیم ولی تأمین مواد اولیه از جمله بذر و کود و آب سخت‌تر از گذشته شده و نمی‌توانیم به مانند گذشته کشت گسترده ای داشته باشیم از آن گذشته ما دیگر باید کشاورزی را به صورت مدرن و با فناوری‌های روز انجام دهیم تا بتوانیم استان را از افتادن در گرداب فقر نجات دهیم.
بررسی‌ها نشان می‌دهد داشتن اقتصاد سالم، ایجاد اشتغال و حل مشکل مسکن دغدغه اصلی هر ملتی است و دولت‌هایی موفق بوده اند که در این سه بخش مشکلی ندارند. وقتی قیمت دلار هر روز روند صعودی دارد و قیمت ماشینی چون پراید به 200 میلیون تومان می‌رسد و شاهد فساد مالی در دستگاه‌های اجرایی می‌شویم و برای خیلی‌ها آرزو خانه دار شدن به رؤیا تبدیل شده است به تعداد مطالبه از رئیس جمهور کشور افزوده می‌شود.
مردم ایران با هزاران امید پای صندوق‌های رأی می‌روند و از همان اول به فردی که رأی می‌دهند مطالبه خود را اعلام می‌کنند و آن داشتن معیشت بهتر و در درجه‌های بعدی داشتن امنیت، وجود بستری برای رشد فرهنگ و خلق هنر و ترقی شأن در تمام عرصه‌های زندگی است.
همچنین مردم استان اردبیل می‌دانند، مدیریت داخلی استان نیز سهم بسزایی در تحقق وعده‌ها و تلاش‌های دولت دارد، پس اردبیل و اردبیلی‌ها مدیرانی شایسته و با تجربه می‌خواهند تا به دور از روزمرگی و شعار و باند بازی با حفظ ارتباط خود با مردم و با مشارکت نخبگان و سرمایه گذاران و صاحبان فکر و اندیشه منطقه را به توسعه همه‌جانبه برسانند.
کد خبر 5331820

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/437575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟