پیام آذری

آخرين مطالب

گشایش در تکمیل بزرگراه منتهی به مرزهای قفقاز مقالات

گشایش در تکمیل بزرگراه منتهی به مرزهای قفقاز
  بزرگنمايي:

پیام آذری- جاده مرند - جلفا به دلیل منتهی شدن به منطقه آزاد ارس و تردد پرشمار وسایل نقلیه در آن، از مسیرهای حادثه ساز آذربایجان شرقی بوده که سالیانه دهها نفر در این جاده، به دلیل سوانح رانندگی، مصدوم می شوند یا فوت می کنند؛ روز جمعه، 13 شهریور ماه امسال بود که در اثر وقوع تنها یک فقره تصادف رانندگی در این جاده پنج نفر فوت کردند. 

دو بانده شدن این مسیر از حدود 10 سال قبل آغاز شده، اما در بخش‌هایی هنوز مسیر تک بانده و جاده فاقد روشنایی است که باتوجه به کوهستانی بودن آن و وجود پیچ های تند، تصادف‌های خونینی رخ می دهد. 

نکته جالب توجه اینکه افتتاح شکل تکمیل شده این طرح زیرساختی از جمله مواردی است که مسوولان استانی و کشوری در سال های گذشته، بارها آن را وعده داده اند، اما وعده های آنان تاکنون عملی نشده است. 

بزرگراه مرند - جلفا به عنوان امتداد بزرگراه تبریز - مرند، در ابتدا به طول 60 کیلومتر تعریف شده بود که مقرر بود عملیات ساخت 30 کیلومتر آن از سمت جلفا توسط سازمان منطقه آزاد ارس و 30 کیلومتر بعدی نیز از سمت مرند توسط اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اجرا شود، اما بعد سهم منطقه آزاد ارس ارس به 34 کیلومتر افزایش یافت.

در این راستا 15 کیلومتر این بزرگراه از سمت مرند قبل از سال 96 به بهره برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت، اما 11 کیلومتر بعدی آن مشمول مرور زمان و توقف پروژه به دلیل اختصاص نیافتن بودجه و ناتوانی پیمانکار در تامین منابع مالی شد.

34 کیلومتر این طرح بزرگراهی از سمت جلفا نیز وضعیت مشابهی دارد؛ به این معنا که 11 کیلومتر آن از سال ها قبل زیر بار ترافیک رفته و از 23 کیلومتر باقی مانده نیز بخش عمده اش اجرا شده و تنها چند کیلومتر طرح باقیمانده است. 

کارشناسان با اشاره به اینکه بزرگراه مرند - جلفا تنها راه دسترسی به مرزهای کشورمان با جمهوری ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و از طریق آنها به بازار اورسیاست، می گویند که تکمیل این طرح علاوه بر تامین امنیت جانی مردم، از منظر مبادلات تجاری و تعاملات خارجی با کشورهای پیرامون به عنوان اولویت دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی نیز دارای اهمیت مضاعف است. 

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که قبل از تشدید تحریم های غیرقانونی و نامشروع آمریکا و متحدانش علیه کشورمان در سال 1397، سالیانه تنها در تعطیلات نوروزی و تابستان بیش از چهار میلیون دستگاه در این جاده تردد می کردند و جلفا به عنوان قلب منطقه آزاد ارس، میزبان انبوه مسافران و گردشگران از مناطق مختلف کشورمان بود.

گشایش در تکمیل بزرگراه منتهی به مرزهای قفقاز
تصویری از یک تصادف خونین در بخش تک بانده بزرگراه مرند - جلفا 

طرح احداث بزرگراه مرند - جلفا برای تکمیل فاقد اعتبار است

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: اعتباری برای تکمیل پروژه احداث بزرگراه مرند - جلفا در سال گذشته و امسال، ابلاغ نشده است.

جعفرصادق رستمی مهر با بیان اینکه بزرگراه مرند - جلفا در سال 99 نیز فاقد اعتبار بود، افزود: در سال جاری برای اجرا و تکمیل 6.7 کیلومتر باقی مانده از این بزرگراه از محدوده «کیلومتر300+34» تا 41 که توسط این اداره کل اجرا می شود، نیاز به 400 میلیارد ریال اعتبار است.

وی اظهار داشت: این پروژه فاقد موافقت نامه بوده و در سال 96 و 97 نیز هیچ گونه اعتباری نداشته و در سال 98 حدود 100 میلیارد ریال اوراق خزانه جهت پرداخت قسمتی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است و هم اکنون کل مطالبات پیمانکاران این اداره کل در این پروژه حدود 40 میلیارد ریال است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: پیشرفت فیزیکی قطعات در دست اجرای این اداره کل به طور متوسط و در طول 27 کیلومتر 75 درصد بوده و تاکنون 300 میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

رستمی مهر، در توضیح قطعات در دست اجرای این اداره کل در بزرگراه مرند - جلفا ادامه داد: این طرح مهم راه سازی از کیلومتر 300+34 تا 700+37 به طول 3.4 کیلومتر فاقد پیمانکار بوده و پیشرفت فیزیکی آن صفر است و از کیلومتر 700+37 تا 41 به طول 3.3 کیلومتر در مرداد سال 99 از طریق مناقصه به شرکت اطلس آب کاوش با فهرست بهای 99 به مبلغ 100 میلیارد ریال واگذار شده و با 15 درصد پیشرفت فیزیکی به علت عدم ابلاغ اعتبار عملیات اجرایی آن از دی سال 99 متوقف شده است.

وی یادآوری کرد: از کیلومتر 41 تا 45 به طول چهار کیلومتر اجرای آسفالت بیندر توسط شرکت بام راه آرتا به مبلغ قرارداد 50 میلیارد ریال بر اساس فهرست بها سال 99 به اتمام رسیده و اجرای توپکا در مدت 10 روز آینده شروع می شود و آسفالت این محدوده نیز بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.

 جعفرصادق رستمی مهر، مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از کیلومتر 45 تا 61 به طول 15 کیلومتر به بهره برداری رسیده و زیر ترافیک است، گفت: یک کیلومتر در این محدوده به علت داشتن معارض در کیلومتر 52 تا 53 ناتمام باقی مانده است.

رستمی مهر، با اشاره به اینکه طول پروژه احداث بزرگراه مرند - جلفا 61 کیلومتر است، افزود: طبق تفاهم نامه با منطقه آزاد ارس 34 کیلومتر از این پروژه از سمت جلفا ( مبدا شروع پروژه) در تعهد این منطقه صنعتی تجاری است.

وی در توضیح وضعیت قطعات مربوط به منطقه آزاد ارس، اظهار داشت: از کیلومتر صفر تا 500+16 به طول 16.5 کیلومتر به بهره برداری کامل رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: کیلومتر 500+16 تا 500+22 به طول 6 کیلومتر دارای 30 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و در حد اتمام عملیات خاکبرداری است و احداث دیوار حایل به طول 2 کیلومتر توسط شرکت آذرقلعه اجرا و به علت پر شدن سقف ریالی قرارداد مشمول ماده 48 شده و هم اکنون فاقد پیمانکار است.

رستمی مهر، ادامه داد: از کیلومتر 500+22 تا 30 به طول 7.5 کیلومتر به استثنای پل تقاطع غیرهمسطح راه آهن واقع در کیلومتر 300+22 و لایه دوم توپکا این مسیر، کل عملیات اجرایی به اتمام رسیده و از کیلومتر 400+22 تا 400+28 به طول 6 کیلومتر در این محدوده زیربار ترافیک رفته است.

وی یادآوری کرد: کیلومتر 30 تا 300+34 به طول حدود چهار کیلومتر دارای 15 درصد پیشرفت فیزیکی بوده که به علت عدم توان مالی و اجرایی پیمانکار مشمول ماده 46 شده است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: برای تکمیل قطعات مانده در محدوده منطقه آزاد ارس مراحل عقد قرارداد با موسسه خاتم الانبیا به مبلغ 800 میلیارد ریال توسط این منطقه صنعتی تجاری در دست اقدام است.

رستمی مهر، پیشرفت فیزیکی قطعات منطقه آزاد ارس به طول 34 کیلومتر در پروژه بزرگراه مرند - جلفا را به طور متوسط 80 درصد اعلام کرد و افزود: این منطقه صنعتی تجاری تاکنون برای اجرای قطعات این پروژه 400 میلیارد ریال هزینه کرده است.


اختصاص اعتبار 500 میلیارد ریالی برای تکمیل جاده مرند _ جلفا

در همین حال نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی از تخصیص اعتبار 500 میلیارد ریالی برای تکمیل جاده مرند ـ جلفا خبر داد.

معصومه پاشایی بهرام افزود: با پیگیری‌هایی که برای  تکمیل این طرح انجام شد، 200 میلیارد ریال از بودجه 1400 برای باند دوم جاده مرند ـ جلفا تخصیص یافته و در فصل کاری پیش رو عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شده است 300 میلیارد ریال دیگر نیز از بودجه 1401 برای اتمام این پروژه در سال آینده تخصیص یابد.

بنا به گفته مسوولان سازمان منطقه آزاد ارس و اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، کل طرح 60 کیلومتری بزرگراه مرند - جلفا در زمان حاضر 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید می رود با تخصیص و جذب 500 میلیارد ریال بودجه اختصاصی برای 2 سال آینده، مردم منطقه شاهد اتمام این طرح نیمه تمام بر زمین مانده باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/468089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟