پیام آذری

آخرين مطالب

توجه دولت مردمی به ظرفیت معدنی آذربایجان‌غربی/احصای مشکلات اولین گام مقالات

توجه دولت مردمی به ظرفیت معدنی آذربایجان‌غربی/احصای مشکلات اولین گام
  بزرگنمايي:

پیام آذری- توسعه هر کشوری در سایه توجه دولت‌ها به بخش‌های مختلف آن کشور رخ می‌دهد و در همین راستا توجه به این نکته الزامی است که تنوع و غنای ذخایر عظیم معدنی، ایران را یکی از کشورهای پرپتانسیل جهان از نظر توانایی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت کرده است و موقعیت جغرافیایی و وضعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، امکان صادرات صنایع معدنی را به تمامی نقاط دنیا میسر می‌کند.

توسعه هر کشوری نیازمند توجه به بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن کشور است که در همین راستا بهره وری از نعمت‌های خدادادی می‌تواند برای مردم و کشور ثروت آفرینی کند و در همین راستا دولت مردمی سیزدهم نیز توجه ویژه‌ای به این بخش دارد.

از نظر تنوع مواد معدنی، آذربایجان غربی با داشتن 51 ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و 227 میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

باید به این امر توجه شود که یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی هر منطقه و کشوری منابع معدنی بوده و نقش معادن و منابع در رشد اقتصادی امری انکار ناپذیر و بی بدیل است؛ در این بین دولت مردمی توانسته از زمان شروع به فعالیت خود چرخ رشد توسعه بخش معدن در آذربایجان‌غربی را به فعالیت دربیاورد و زمینه اشتغال را در این استان فراهم کند.

افزایش 329 درصدی سرمایه گذاری در حوزه معادن آذربایجان غربی

در همه حال جذب سرمایه گذار دربخش‌های مختلف برای رشد و توسعه بسیار حائز اهمیت است و در آذربایجان غربی نیز به برکت دولت مردمی و در سایه توجه آن به بخش معدن بیش از یک هزار میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری شده و این امر با رشد 329 درصدی روبرو بوده است؛ به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان‌غربی، طی 10 ماهه نخست سال جاری  38 معدن جدید با اخذ پروانه بهره‌برداری  در این استان وارد مدار تولید شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ صدور پروانه بهره برداری نزدیک به 12 درصد افزایش داشته‌ایم.

پریسا عابدپور به میزان استخراخ سالانه این معادن اشاره دارد و معتقد است ظرفیت استخراج سالانه این تعداد معدن بیش از سه میلیون و 942 هزار تن انواع مواد معدنی بوده که نسبت به سال گذشته 552 درصد افزایش را نشان می‌هد.

وی به میزان سرمایه گذاری این معادن اشاره دارد که برای بهره‌برداری از این معادن یک هزار و 412 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بیش از 329 درصد افزایش را شاهد هستیم.

به گفته وی با توجه به افزایش سرمایه گذاری در حوزه معادن آذربایجان‌غربی و به بهره برداری رسیدن معادن جدید زمینه اشتغالزایی مستقیم برای 728 نفر فراهم شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال 1399 بیش از 204 درصد در زمینه اشتغال آفرینی نیز افزایش را شاهد هستیم.

محدوده معادن آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست‌گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل "اشنویه" - "خوی"،  - "مهاباد" و "شاهین‌دژ"  قرار گرفته و این استان از نظر تنوع مواد معدنی با داشتن 51 ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و 227 میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشوری قرار دارد.

اشتغال بیش از پنج هزار نفر در بخش معدن آذربایجان‌غربی نشان می‌دهد که همین ظرفیت کم نظیر که بهره وری آنچنانی نیز از آن نشده است، می‌تواند بخش بزرگی از معضل بیکاری در منطقه را رفع کند؛ البته ثروت آفرینی این معادن برای کشور را نیز نباید فراموش کرد چرا که فقط از 2 معدن طلای "زرشوران" و "آق‌دره" تکاب، آذربایجان‌غربی  سالانه در مجموع یک هزار و 35 تُن طلا  استخراج می‌شود.

از طرفی دیگر هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه،  عراق و جمهوری خودمختار نخجوان، می‌تواند ظرفیتی برای پیداکردن بازارهای هدف باشد و صنعت معدن و فرآورده‌های معدنی را  شکوفا سازد.

511 معدن در آذربایجان‌غربی فعال است

توجه به این مساله خالی از لطف نیست که هم اکنون 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده که از این تعداد، 51 نوع در آذربایجان‌غربی در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری قرار دارد و شامل انواع سنگ‌های زینتی، طلا، چیتان، باریت،  سلیس و پوکه معدنی است.

غلامرضا بابایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به این مطلب اشاره دارد که 51 نوع ماده معدنی در آذربایجان‌غربی شناسایی و کشف شده که با این آمار، این استان به لحاظ تنوع مواد معدنی در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

بابایی با اشاره به اینکه اکثر معادن آذربایجان‌غربی فعال است،  تاکید داشته در این استان 511 معدن وجود دارد و استان از این لحاظ نیز در جایگاه هفتم کشور ایستاده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های فرآوری معدنی طی سال‌های اخیر در آذربایجان‌غربی نیز گفته که در حال حاضر سه واحد فرآوری مستقر در معادن در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می‌شود.

استخراج سالانه بیش از 17 میلیون تُن مواد معدنی در آذربایجان‌غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به این امر تاکید دارد که سالانه 17 میلیون و 828 هزار تُن انواع مواد معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود.

غلامرضا بابایی بیان می‌کند که این میزان برداشت از 511 معدن استان استخراج و به مراکز فرآوری در داخل و خارج از کشور ارسال می‌شود.

وی به این امر اشاره می‌کند که میزان سرمایه‌گذاری بر روی این معادن پنج هزار و 48 میلیارد ریال است.

باید به این نکته توجه کرد که هم اکنون 217 محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف و 64 معدن دارای گواهی کشف معتبر در آذربایجان‌غربی مشغول به فعالیت و تکمیل فرآیند اخذ پروانه بهره برداری می‌باشند که با وارد شدن این معادن به چرخه تولید افزایش چشمگیری در زمینه های سرمایه گذاری، فرآوری، استخراج و اشتغالزایی در حوزه معادن خواهیم داشت.

لازمه این امر توجه به بخش معدن و فراهم کردن زمینه برای رشد این بخش است و در این راستا مسوولان دولت مردمی در آذربایجان غربی نیز با برگزار جلسات متعدد سعی در توسعه فعالیت‌های معدنی در استان را دارند.

مشکلات معادن و پهنه‌های معدنی آذربایجان‌غربی احصا شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی در این رابطه معتقد است که باید مسائل و مشکلات بخش معدن این استان در راستای توسعه بیشتر و جذب سرمایه‌گذار بررسی و ارزیابی دقیق شوند.

نادر صادقی به این مورد نیز اشاره دارد که باید مشکلات بخش‌های مختلف از جمله راه دسترسی، آب، تامین امکانات در بخش معادن این استان مورد بررسی قرار گیرند.

به گفته وی مسوولان مربوطه این مسائل را بررسی کنند تا تدابیر لازم برای حل مشکلات این بخش مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی تاکید دارد که  نتیجه مصوبات جلسات برای ساماندهی پهنه‌های معدنی آذربایجان‌غربی جمع بندی و نتیجه ارائه شود تا اقدامات لازم در دستور کار مدیران مربوطه قرار گیرد.

با وجود مشکلاتی که بر سرراه حوزه معادن آذربایجان غربی وجود دارد با این وجود داشتن معادن طلا، باریت، تیتان و سنگ تزئینی از مهمترین قابلیت‌های معدنی در این استان است، که ظرفیت بالایی در ایجاد اشتغال دارد و هرچند که در سال‌های گذشته این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است ولی با برنامه‌ریزی مدون و جذب سرمایه‌گذاری و توجه دولت در این حوزه می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد آذربایجان‌غربی ایفا کند.

ایران از لحاظ تنوع مواد معدنی با کشف 68 نوع ماده در جایگاه دهم دنیا جای گرفته و از نظر ذخایر شناسایی شده با حدود 60 میلیارد تن که از این رقم نزدیک به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است، رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/468208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟