پیام آذری

آخرين مطالب

چرا درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بین تبریزی‌ها کم است؟ مقالات

چرا درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بین تبریزی‌ها کم است؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری-  در نظرسنجی اخیر اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز این ترجیح تبریزی ها به وضوح دیده می شود و نیاز است که دلیل این امر از سوی مسئولان شهری به دقت بررسی شود که چرا تبریزی ها تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند و به رغم هزینه های بالا و دردسرهای زیاد، خودروی شخصی را برای انجام امور انتخاب می کنند؟

طبق نتایج این نظرسنجی، در مجموع 58.9 درصد از تبریزی ها خودروی شخصی، 19.42 درصد تاکسی، 16.19 درصد اتوبوس شهری و 5.46 درصد مترو را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرده اند و همین اعداد و ارقام نشان می دهد که وسایل نقلیه عمومی در تبریز وضعیت خوبی نبوده و مردم نیز حوصله کافی برای تحمل سختی های استفاده از این وسایل را ندارند.

مجموع شرکت کنندگان در این نظرسنجی تعداد  29 هزار و 800 نفر بوده و طبق نتایج این نظرسنجی اختلاف فاحشی بین استفاده کنندگان از خودروی شخصی با دیگر وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد و اختلاف به قدری است که استفاده از خودروی شخصی بیشتر از مجموع دیگر وسایل حمل و نقل عمومی می باشد.

این اختلاف فاحش از مسایل بسیاری می تواند متاثر باشد و شاید کرونا یکی از این دلایل باشد اما پیش از همه گیری کرونا نیز مردم تبریز به دلیل مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل این شهر وجود داشته، ترجیح شان استفاده از وسایل شخصی است.

هرچند فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی نیز در این کلانشهر نهادینه نشده، اما فرهنگ زمانی کارساز است که زیرساخت ها نیز فراهم باشد و اگر این زیرساخت ها ناکافی و یا کم باشد به طور قطع، فرهنگ سازی کاری عبث و بیهوده خواهد بود.

عدم تمایل به استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس، تاکسی و مترو که درصد پایینی در نظرسنجی نیز دارند دلایل متعدد و بی شماری دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

چرا درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بین تبریزی‌ها کم است؟

عدم پوشش تمام نقاط شهر از سوی اتوبوس های شرکت واحد

بر اساس استانداردهای حمل و نقل عمومی، ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه به یک هزار و 800 دستگاه اتوبوس نیاز دارد، اما در زمان حاضر خدمات اتوبوسرانی با 721 دستگاه انجام می‌شود و این به معنی تحمیل ازدحام بر شهروندان در اتوبوس هاست و به طور قطع شهروندانی که تحمل ازدحام و شلوغی و مشکلات ناشی از آن را ندارند به سمت استفاده از خودروی شخصی سوق داده می شوند.

موضوع دیگری که در بحث اتوبوسرانی مطرح است ورود بخش خصوصی به این حوزه می باشد، از 721 دستگاه اتوبوس ناوگان فعال در خطوط 66 گانه اتوبوسرانی تبریز، 283 دستگاه مربوط به بخش ملکی و بقیه در اختیار بخش خصوصی با عمر بیش از 10 سال است و بخش خصوصی برای ضرر نکردن، برخی قوانین موجود در بخش دولتی را نادیده گرفته و یا کمتر به آن پایبند است و البته نظارت بر این حوزه نیز به مراتب کمتر شده است.

روزانه از حدود یک میلیون مسافری که در تبریز جابجا می شود 300 هزار مسافر سهم اتوبوسرانی است و سهم تنها مسیر اتوبوس تندرو از این میزان هم حدود 150 هزار نفر است، بررسی اعداد و ارقام مطرح شده نشانگر آن است که نقش اتوبوسرانی در حمل و نقل عمومی کمرنگ تر شده و در سال های اخیر با توجه به کاهش کیفیت خدمات، رو به تنزل گذاشته است.

از سوی دیگر، خیلی از مسیرها و مناطق تحت پوشش ناوگان اتوبوسرانی نبوده و مردم برای رسیدن به امور خود ناچار به استفاده از دیگر وسایل نقلیه عمومی از جمله خودروی شخصی هستند.

چرا درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بین تبریزی‌ها کم است؟

زمانبر بودن استفاده از اتوبوس 

شهروندانی که از روی ناچاری استفاده از اتوبوس را برای رسیدن به کارهای خود انتخاب می کنند چندان رضایتی از آن ندارند و همانطور که گفته شد از روی ناچاری به این وسیله نقلیه روی آورده اند.

یکی از شهروندان که منتظر اتوبوس در مسیر بازار - زعفرانیه بود در گفت و گویی اظهار کرد: انتظار در ایستگاه های این مسیر گاهی تا یک ساعت طول می کشد و اگر اتوبوس را از دست بدهیم باید حداقل نیم ساعت تا رسیدن اتوبوس بعدی صبر کنیم.

وی اضافه کرد: حرکت اتوبوس ها در این مسیر بسیار کند است و راننده برای آنکه اتوبوس را پر و هزینه ها را جبران کند بسیار کند حرکت می کند و در هر جایی و برای سوار کردن مسافر، پا روی ترمز می گذارد و این یعنی تلف شدن وقت دیگر مسافران.

یکی دیگر از شهروندان نیز از وضعیت بد اتوبوس و کثیفی و بدبو بودن آنها گلایه و اضافه کرد: صندلی اتوبوس ها، شیشه و سالن اتوبوس ها در بسیاری از خطوط کثیف و نامناسب هستند و اگر ناچار نباشیم سوار آن نمی شویم.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوسرانی باید بر وضعیت نظافت و همچنین نحوه پوشش و رفتار رانندگان خطوط توجه و نظارت کند و بیشتر از این مردم اذیت نکنند.

وی همچنین خواستار افزایش تعداد اتوبوس ها و همچنین نظارت بیشتر بر آنها در روزهای تعطیل شد.

استفاده از اتوبوس های نو، افزایش تعداد ناوگان و همچنین دایر کردن مسیرهای جدید با استفاده از مینی بوس های برقی، می تواند تمایل به استفاده از اتوبوس را در کلانشهر تبریز بیشتر و به تبع آن بسیاری از مشکلات ترافیکی را برطرف کند.

چرا درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بین تبریزی‌ها کم است؟

فرسودگی 53 درصد ناوگان اتوبوسرانی تبریز

از دیگر وسایل نقلیه عمومی که نقش آن در جابجایی مسافران در تبریز ناچیز است تاکسی است، اما  53 درصد تاکسی‌های شهری این کلان‌شهر شامل پنج هزار و 700 دستگاه فرسوده است.

حدود 11 هزار تاکسی در زیرمجموعه سازمان تاکسیرانی تبریز فعالیت می کنند که شامل تاکسی‌های شهری، سرویس 133 و تاکسی‌های سبز هستند.

همچنین 150 آژانس مسافربری شهری نیز زیر نظر سازمان تاکسیرانی به مردم خدمات رسانی می کنند و فعالیت آن ها به صورت مستمر رصد می‌شود.

یک میلیون مسافر شهری در شبانه روز در این شهر جابجا می شوند، که سهم تاکسیرانی تبریز از این تعداد مسافر شهری 33 درصد و حدود 300 تا 350 هزار نفر است.

آمار و ارقام نشان می دهد که تاکسی های تبریز در حد توان و بیش از ظرفیت در خدمت ناوگان عمومی هستند و همین امر، موجب فرسوده شدن این بخش از ناوگان شده و نوسازی آن و تداوم ارایه خدمات به شهروندان، نیازمند هزینه های هنگفتی است که از عهده رانندگان تاکسی و حتی شهرداری ها بر نمی آید.

با کمی برنامه ریزی، می توان نقش تاکسی ها در حمل و نقل عمومی را افزایش داد که از آن جمله می توان به افزایش و بکارگیری تاکسی های بیشتر، ایجاد ایستگاه های تاکسیرانی در نقاط مختلف و دور دست شهری و دایر کردن تاکسی شبانه اشاره کرد.

چرا درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بین تبریزی‌ها کم است؟

یکی از وسایل نقلیه عمومی که می تواند آمار استفاده از خودروی شخصی را کاهش دهد راه اندازی خطوط مترو در مسیرهای مختلف است که با توجه به هزینه بالای اینکار، پس نمی شود در کوتاه و میان مدت به آن امید بست.

در حال حاضر در تبریز نیمی از یک خط مترو 17 کیلومتری بهره برداری شده که البته در مسیر فعالیت این خط، انواع وسایل نقلیه عمومی نسبت به دیگر نقاط بیشتر است و بار کمتری از نظر تعداد مسافر بر روی این خط مترو است.

سهم متروی تبریز، جابجایی روزانه حدود 12 هزار نفر است که در مقایسه با رقم جابجایی روزانه در این شهر، رقم بسیار ناچیزی است.

مترو، به دلیل سریع بودن، امنیت بالا و نظافت و راحتی بیشتر، شاید بتواند جای خودروی شخصی در حمل و نقل عمومی را بگیرد اما به دلیل گسترده نبودن خدمات این وسیله نقلیه در زمان فعلی در تبریز، پس مسئولان شهری باید برنامه ریزی دیگری که در کوتاه مدت نتیجه بدهد باشند و از بلند پروازی و مقایسه تبریز با شهرهای دست نیافتنی در این زمینه، پرهیز کنند.

همه موارد و مشکلات مطرح شده در وسایل نقلیه عمومی در تبریز، راه دیگری برای مردم این کلانشهر نمی گذارد و آنها را مجبور به استفاده از خودروی شخصی به رغم هزینه های بالا و  تمامی مشکلات رانندگی در خیابان های تبریز کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/470122/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟