پیام آذری

آخرين مطالب

تولید دانش‌بنیان؛ کلید رونق اقتصادی استان اردبیل مقالات

تولید دانش‌بنیان؛ کلید رونق اقتصادی استان اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری- حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری طبق روال هر ساله که با نامگذاری سال خطوط کلی و مسیر هدایت دستگاه‌های مختلف را مشخص می‌،کنند امسال را سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری کرده اند. از این جهت این نامگذاری را می توان در راستای نامگذاری سالهای گذشته از سوی ایشان ارزیابی کرد.

واقع امر این است که طی سال‌های  گذشته دشمن بیشتری توان و انرژی خود را بر تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران متمرکز کرده است. ایران هم در این دوره البته با راهبردهایی مانند مقاومت حداکثری و تلاش برای خنثی کردن تحریم تا حد زیادی توانسته دشمنان ملت ایران را از رسیدن به اهداف شومشان ناکام بگذارند تا جایی که بویژه در یکی دو سال اخیر به اذعان مقامات آمریکا تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران هیچ کدام از هدف‌های آنها را محقق نکرده است.

 از سوی دیگر باید پذیرفت که طی دو سال اخیر شیوع کرونا آسیب‌های غیرقابل انکاری به اقتصاد کشور وارد کرد که نتیجه آن از بین رفتن تعداد زیادی از مشاغل و آسیب‌های مترتب بر آن بوده است. از همین رو نامگذاری سال جدید و تلاش برای تحقق آن در چنین بستر و چهارچوبی باید مد نظر قرار گیرد. تلاش حداکثری برای تقویت و رونق تولید با اتکا به توانمندی‌های دانش بنیان و  از این رهگذر ایجاد اشتغال برای جوانان کشور و همه دستگاه‌ها و نهادها باید توان و همت خود را برای تحقق چنین اهدافی متمرکز سازند.

برای تحقق شعار سال پیش از هر اقدام و  تصمیم‌گیری، ضرورت احصا و شناخت موانع تولید و راه‌ها و شیوه‌های رفع آنها از سوی مقام‌های تصمیم‌گیر و تدوین و ارائه برنامه‌ها و مشوق‌های حمایتی امری ضروری است.

در این راستا  از همین ابتدای کار مسوولین و مقامات استان ضمن تاکید بر ضرورت کار کارشناسی در زمینه تحقق شعار اعلامی مقام معظم رهبری بر هم افزایی دستگاه‌ها و دیدگاه‌های مختلف در این زمینه تاکید دارند

 دانشگاه رکن توسعه و محور تولید دانش بنیان

عدم ارتباط موثر و بهینه دانشگاه با صنعت و تولید یکی از آسیب‌ها و چالش‌های عمده پیش روی هم دانشگاه و هم تولید بوده است. نامگذاری تولید دانش بینان و اشتغال آفرین فرصت و محملی برای بازاندیشی در این زمینه فراهم کرده و می تواند با آسیب شناسی شرایط زمینه را برای استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای دانشگاهها فراهم سازد.

 در همین زمینه عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: دانشگاهیان در سال "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" پیشرو بوده و مسئولیت خطیرتری نسبت به گذشته دارند.

وی اظهار کرد: نام‌گذاری اولین سال قرن بنام سال "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" آغاز سرفصل جدیدی از حضور مؤثر حوزه فناوری و همچنین دانشگاهیان در اعتلای جمهوری اسلامی ایران است.

حبیبی با بیان اینکه نقش‌آفرینی دانشگاهیان باید در این سال، مؤثر باشد، ادامه داد: امسال باید برنامه‌های متعددی در حوزه افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور داشته باشیم.

طرح‌های اقتصادی با نگاه دانش بنیان اجرا می‌شود

داود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل، تولید دانش بنیان را موتور محرک اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم در شورای برنامه ریزی، اشتغال و تسهیل استان طرح‌های اقتصادی  وسرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی با نگاه دانش‌بنیان اجرا شود.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر با محور تولید پیام‌های نوروزی خودشان را مطرح کردند تا این پیام ها در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گرفته و مبنای رشد و توسعه کشور باشد.

شایقی افزود: در تحولات اقتصادی کنونی و در تعریف مرز علوم و فنون جدید توجه به فناوری های نوین و دانش بنیان در ابعاد مختلف عنصر تحرک و تحول اقتصادی است که با همین رویکرد سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: در سال جاری به تناسب رویکردهای ملی ما نیز در استان اردبیل تلاش می‌کنیم تا در شورای برنامه ریزی، اشتغال و تسهیل استان با نگاه دانش بنیان از طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری های بخش خصوصی حمایت کرده و فرصت باروری این حوزه را فراهم کنیم.

شایقی افزود: همچنین تلاش خواهیم کرد از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری استفاده کرده و اقدامات موثری را با تاکید استاندار اردبیل و مدیران دستگاه‌های اجرایی انجام دهیم.

وی در عین حال وعده داد در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی در سال جاری سعی خواهد شد به تناسب شعار سال هدف گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها را به  نحوی انجام دهیم تا در پایان سال اهداف توسعه دانش بنیان و اشتغال موثر در این بخش تحقق یافته و بتوان از فرصت‌های به دست آمده در توانمندی‌های عرصه تولید و اشتغال استفاده کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: انتظار می‌رود با تاکید بر شعار سال هم در بحث افزایش سرانه درآمد مردم و هم ارتقای تولید ناخالص استان گام‌های اساسی و موثری برداشته شود.

رونق فضای کسب و کار با رویکرد دانش بنیان

سید حامد عاملی استاندار اردبیل هم با تاکید بر رونق فضای کسب و کار با رویکرد تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین گفت: رتبه استان اردبیل در فضای کسب و کار رتبه مناسبی نیست و باید تلاش شود با رویکرد دانش بنیان ضمن جلب و جذب سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی، فضای کسب و کار در استان سامان یابد.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب استان در زمینه شاخص‌های اقتصادی افزود: اقدامات تحول‌آفرین در ارتقای این شاخص‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی قابل اجرا است.

استاندار اردبیل افزود: پیشرفت استان در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در گرو برنامه ریزی و اقدامات توسعه گرایانه بوده و همگی باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود استان برای ارتقای وضعیت اقتصادی و ثروت عمومی استان تلاش کنیم.

وی بیان کرد: برای اجرایی شدن برنامه‌های اقتصادی استان که برای چهار سال تدوین شده همه دستگاه‌های اجرایی، حمایت‌ها و همکاری‌های لازم را در سال تولید دانش بنیان داشته باشند.

 نمایندگان درباره تولید دانش بنیان چه می‌گویند؟

 گذشته از رویکرد و اهتمام  مدیریت عالی و دستگاه‌های اجرایی استان دیدگاه نمایندگان استان هم در زمینه تحقق شعار سال مقام معظم رهبری حائز اهمیت است.

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: تولید محصولات با رویکرد دانش بنیان اقتصاد ایران را در افق روشن متحول می کند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: تولید ما باید اسباب افتخار باشد نه اینکه شرمندگی آن دامن همه ملت را بگیرد

موسوی با ابراز تأسف از ضعف تولید در صنعت خودرو و برخی محصولات کشاورزی که زمینه بازگشت صادرات این محصولات باعث خجالت شده بیان کرد: در ابعاد مختلف تولید فناورانه همراه با دانش بنیان باید اقتصاد ما را در چند سال آینده متحول کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از کشورها با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و زیست بوم فناورانه توانسته اند ره صد ساله را یک شبه طی کنند که ما نیز با تاکید مقام معظم رهبری به چنین دگردیسی نیاز داریم.

موسوی افزود: در کنار تأمین تمام مؤلفه‌های تولید باید دانشگاه به محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه فناورانه و دانش‌بنیان تبدیل شود تا بتوانیم اهداف اقتصادی کشور را محقق کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند که مشکل اصلی کشور اقتصاد است و نقاط ضعف در این بخش به دشمنان جرأت آن را داده است تا با تحریم و تهدید بتوانند ایران را زمینگیر کنند در حالی که ما با رویکرد دانش بنیان می‌توانیم مشکلات کشور را به راحتی حل کنیم.

موسوی گفت: در این مأموریت جدید دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز علمی و پژوهشی به ویژه مجموعه‌های حامی شرکت‌های دانش بنیان و فناور مأموریت خطیری را برعهده دارند تا در کنار تربیت نیروی انسانی متخصص با رویکرد جدید بتوانند به تولید کشور با نگاه دانش بنیان کمک کرده و ایران اسلامی را به نقطه خوداتکایی برسانند.

تحقق شعار تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مستلزم مشارکت همگانی است

محمود عباس‌زاده نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: برای  تحقق شعار سال به چندین هدف اصلی نیاز است و اعتقادم براین است که تولید با کیفیت و استاندارد، تقویت نظام دانش‌بنیان و اشتغال و کارآفرینی جزو اولویت‌های اساسی در این سال باشد.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره‌گیری از ظرفیت اقتصادی در کنار اشتغال‌آفرینی تاثیر قابل توجهی در تقویت نظام صادرات و خوداتکایی کشور دارد ودر این زمینه درصدد هستیم تولیدات کشور به مرز خودکفایی برسد.

تولید دانش‌بنیان بخش کشاورزی را خودکفا می کند

عباس جهانگیر زاده نماینده پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان هم در این زمینه به تولید دانش بنیان در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تولید دانش‌بنیان بخش کشاورزی را متحول و در عین حال به خودکفایی کامل می‌رساند.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در شرایط حساس اقتصادی کشور با طرح شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین همه مسئولان را به سمت حرکت راهبردی در تقویت نظام تولید با محوریت دانش‌بنیان سوق داد تا کشور در این مقطع خطیر در گذر از تحریم‌ها و تهدیدهای دشمن بتواند به سمت خودکفایی حرکت کند.

جهانگیرزاده تصریح کرد: ما در بخش کشاورزی به تولید دانش‌بنیان، بذر و سایر نهادهای بخش کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی و تولید محصولات دامی نیاز داریم تا بتوانیم در کنار افزایش تولید، بهره‌وری و تولید ناخالص را در این حوزه ارتقا دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وظیفه خطیر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و فعالان بخش خصوصی را در تحقق شعار سال یادآور شد و افزود: باید مسئولان از همین روزهای نخستین سال 1401 برنامه‌ریزی دقیقی را در تحقق منویات مقام معظم رهبری داشته باشند تا با سپردن کارها به جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خلاق، نوآور و فناور بتوان در عرصه تولید بیش از گذشته موفق عمل کرد.

وی نتیجه و ثمره تولید دانش‌بنیان را اشتغال‌آفرینی مؤثر، مولد و با دوام توصیف کرد و ادامه داد: ما امروز در کشور برای تقویت نظام درآمدی و افزایش سرانه درآمد مردم نیاز مبرم به تولید با ارزش افزوده بیشتر و صادرات‌محور داریم که در این زمینه بخش کشاورزی می‌تواند به معنای واقعی حرکت‌های مؤثری را انجام دهد.

نماینده پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بخش کشاورزی، استان اردبیل جزو استان‌های ممتاز و قطب کشاورزی محسوب می‌شود و باید حرکت‌های تحولی را در این حوزه با تکیه بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان به عینه شاهد بود.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی

سید غنی نظری نماینده شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی گفت: برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در بحث شعار سال نباید تنها به تیتر رسانه‌ها و بنرهای تبلیغاتی از سوی نهادها و دستگاه‌های مسئول اکتفا شود.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم کاستن از وابستگی کشور به واردات محصولات کشاورزی گفت: امسال باید در مجلس طرح‌های دانش‌بنیان مرتبط با کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی درباره ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان اردبیل گفت: بخش کشاورزی این استان با توجه به ظرفیت‌های موجود، اگر بتواند با بهره گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان بهره‌وری تولید را بالا ببرد، در  ارتقای امنیت غذایی و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی  بسیار موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: قانونی که از سوی مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصویب شده، بسیار خوب و جامع است و می‌تواند مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کند.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ارتقای بهره وری بیشتر از ظرفیت‌های موجود را یادآور شد و گفت: بر اساس رهنمودهای مقام رهبری استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشاورزی، گردشگری و صنعتی باید در اولویت اصلی مدیران دستگاه های اجرایی قرار بگیرد.

نظری همچنین با اشاره به وجه دیگر شعار سال مبنی بر تولید مبتنی بر اشتغال اظهار کرد: باید برنامه‌های عملیاتی و اجرایی در راستای اشتغال زایی و کارآفرینی در کشور صورت بگیرد تا شاهد رونق اقتصادی و اشتغال زایی در نقاط مختلف کشور باشیم.

تکمیل پروژه های نیمه تمام استان جزو اولویتهای نمایندگان استان است

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم در این باره به ایرنا گفت: توجه به تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌ آفرین و مدیریت جهادی قوای سه گانه برای تحقق آن، اقتصاد کشور را متحول می کند.

وی اظهار کرد: با عمل به شعار مقام رهبری در تولید ،دانش بنیان و اشتغال آفرین می توان اقتصاد کشور را در جنبه های مختلف اعم از درآمدزایی و اشتغال متحول کرد به شرطی که همه مدیران دستگاه‌های اجرایی با جلب و جذب مشارکت‌های مردمی در سرمایه گذاری تلاش مضاعف داشته باشند.

بدری با بیان اینکه رویکرد دانش‌بنیان در حوزه اقتصادی مشکلات اقتصادی را کاهش می‌دهد افزود: توجه به عناصر دانش‌بنیان در رویکردهای اقتصادی زمینه‌ساز خوداتکایی و خودکفایی اقتصادی در کشور است که باید برای داشتن حرکت‌های روبه رشد اقتصادی دنیا توجه به عنصر فناورانه و دانش‌بنیان را مد نظر قرار دهیم و با هدف اشتغال و درآمدزایی به سمت تحقق برنامه‌های اقتصادی حرکت کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه‌های فناورانه و دانش‌بنیان برای ایجاد زمینه خوداتکایی با توجه به اهداف مورد نظر امری لازم و ضروری است که در این زمینه باید با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد اقتصادی را در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری در عمل تحقق بخشید.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اجرای پروژه‌های زیر بنایی در سال جدید گفت: بر اساس شعار سال اتمام پروژه راه آهن اردبیل- میانه، احداث بزرگراه ها، تکمیل سدهای خاکی، توسعه آبیاری مدرن ، آبرسانی به روستاها و بهسازی راه‌ها جزو اولویت‌های نمایندگان استان در مجلس است و تلاش می شود در سال جدید بخشی از این پروژه‌ها عملیاتی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/474898/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟