پیام آذری

آخرين مطالب

مشکلات زیست محیطی شهرک صنعتی مهاباد و وعده های تکراری مقالات

مشکلات زیست محیطی شهرک صنعتی مهاباد و وعده های تکراری
  بزرگنمايي:

 پیام آذری- خروج پساب شهرک صنعتی مهاباد در مسیر جاده مهاباد - میاندوآب که باعث آلودگی زهکش‌های حاشیه این مسیر و پخش بوی نامطبوع در این منطقه شده حدود 6 سال است که به یک مشکل بزرگ تبدیل شده که علاوه بر پیامدهای زیست محیطی آن، باعث نارضایتی روستاییان این منطقه بویژه کشاورزان، باغداران و حتی رهگذران و رانندگانی شده که از این مسیر عبور می‌کنند.

شهرک صنعتی مهاباد در 18 کیلومتری شمال این شهر در مسیر مهاباد - میاندوآب قرار دارد و دارای 115 واحد صنعتی بوده که از این تعداد 80 واحد فعال و نیمه‌ فعال است، این شهرک در فاصله بسیار کمی با روستای «ترشکان» و فاصله 2 کیلومتری با شهر 30 هزار نفری «گوک‌تپه» مهاباد قرار دارد.

هم اکنون همه مسافرانی که از استان‌های مختلف قصد ورود به شهرستان مهاباد که به عنوان یک شهر گردشگری در غرب کشور محسوب می‌شود را دارند از چند کیلومتر مانده به شهر گوگ تپه با بوی نامطبوعی مواجه می‌شوند که بسیار آزار دهنده است.  

21 تیرماه سال 1399 خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مهاباد گزارشی از وضعیت نامناسب دفع فاضلاب و پساب شهرک صنعتی مهاباد منتشر کرد که در آن سرپرست وقت شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با تایید این مشکل اعلام کرد طرح مطالعاتی مدول دوم تصفیه‌خانه این شهرک به پایان رسیده و با تامین اعتبار، ساخت آن شروع می‌شود که با راه‌اندازی آن، مشکل انتشار بوی نامطبوع تا حدودی در پایین دست شهرک برطرف می‌شود.

مشکلات زیست محیطی شهرک صنعتی مهاباد و قول‌های تکراری

با گذشت حدود 2 سال از این اظهارات نه تنها اعتباری برای آغاز مدول دوم تصفیه خانه این شهرک اختصاص نیافته بلکه میزان خروجی پساب از این مکان افزایش بیشتری داشته و پیامدهای زیست محیطی آن بیش از گذشته شده است.

معضلات ناشی از این بحران زیست محیطی بویژه در فصل گرما و فعال شدن واحدهای مختلف از جمله کنسانتره در این شهرک و خروج فاضلاب ناقص تصفیه شده و ورود آن به زهکش‌های حاشیه جاده اصلی باعث ایجاد بوی بسیار نامطبوعی شده و موجب آزار اهالی شهر گوک‌تپه و چند روستایی که پساب فاضلاب شهرک صنعتی از محدوده روستا و زمین‌های زراعی و باغی آنان عبور می‌کند، شده است.

این در حالیست که اخطارهای زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در چند سال اخیر نتوانسته این معضل قدیمی را حل کند و پساب فاضلاب شماری از واحدهای صنعتی این شهرک بدون اینکه حتی وارد تصفیه خانه شود بطور مستقیم همچنان وارد زهکش‌های حاشیه جاده میاندوآب - مهاباد شده و روز به روز بر معضلات این منطقه می‌افزاید.

اما در این میان آنچه مشخص است این نکته مهم است که چنانچه حتی مدول دوم نیز آغاز به کار کند ولی شماری از واحدهای بزرگ بدلیل هزینه‌هایی که مجبورند برای اتصال به شبکه فاضلاب شهرک صنعتی متحمل شوند حاضر به اتصال به این شبکه نبوده و پساب خود را وارد زهکش‌های اطراف کنند نیز این مشکل زیست محیطی همچنان پابرجا خواهد ماند لذا در این زمینه اداره کل حفاظت محیط زیست نیز باید مسوولانه تر وارد میدان شده و با واحدهای متخلف برخورد جدی تری کند.

مشکلات زیست محیطی شهرک صنعتی مهاباد و قول‌های تکراری

عدم توجه به حل این مشکل زیست محیطی و ادامه دار شدن آن موجب شده تا آلودگی این پساب‌ها وارد آب‌های زیرزمینی نیز شده و آب شرب چند روستای این منطقه از جمله روستای پرجمعیت «ترشکان» را که از آب چاه تامین می‌شود نیز آلوده ساخته و بحران بوجود آمده را عمیق تر کند.  

هرچند مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی سال گذشته اعلام کرد که مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد تا پایان سال 1400 به بهره برداری می‌رسد ولی آنچه مشخص است طرحی که هنوز به پیمان سپاری واگذار نشده امکان اتمام آن تا پایان امسال نیز بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و آغاز به کار واحدهای تولیدی کنسانتره در این شهرک صنعتی، تعجیل در احداث و آغاز به کار مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب این شهرک باید مورد توجه اداره کل شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی و حفاظت محیط زیست استان قرار گیرد.  

عملیات احداث شهرک صنعتی مهاباد که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به آذربایجان‌غربی در سال 1375 است در زمینی به مساحت 56 هکتار در سال‌های 1376 و 1377 شروع و سال گذشته در قالب طرح توسعه، چهار هکتار دیگر به مساحت آن افزوده شد.

این شهرک صنعتی دارای یک تصفیه‌خانه کوچک با ظرفیت تصفیه 300 متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز بوده در حالی که میزان فاضلاب تولید شده در آن چند برابر بیشتر از این حجم است و فاضلابی که به صورت ناقص تصفیه شده به سمت زهکش‌های پایین دست شهرک جاری می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/478069/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟