پیام آذری

آخرين مطالب

جزییات رویداد «مردمی‌سازی در مدیریت شهری» تشریح شد

از ارائه تجربیات مشارکت مردم در اداره شهر تا الزام گزارش ماهانه به شهردار تهران شهرداری تهران

از ارائه تجربیات مشارکت مردم در اداره شهر تا الزام گزارش ماهانه به شهردار تهران
  بزرگنمايي:

پیام آذری - رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران گفت: کارگاه‌های آموزشی و گفتمان‌سازی، با هدف به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تجارب ارزشمند در زمینه مردمی‌سازی مدیریت شهری برگزار می‌شود.

به گزارش شهر ، محمدعلی الفت‌پور رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران درباره رویداد مردمی‌سازی در مدیریت شهری، اظهار کرد: برای اولین بار در شهرداری تهران، مباحث آموزشی را با رویکردهای جدید پیاده‌سازی می‌کنیم.
وی ادامه داد: در رویداد «مردمی‌سازی برای مدیریت شهری»، از 12 مجموعه دارای تجربه موفق در حوزه مردمی‌سازی دعوت کردیم تا چگونگی پیشرفت امور محوله را بر اساس مشارکت با مردم، بیان کنند. بخشی از این مجموعه‌ها سابق در حوزه مدیریت شهری فعال بودند و برخی در فعالیت‌هایی ورود کرده‌اند که امکان تطبیق و تعمیم به مسائل حاکم بر شهر را دارد.
الفت‌پور گفت: مقام معظم رهبری چندین بار طی سال‌های اخیر درباره اهمیت مردمی‌سازی و مشارکت مردم در پیشبرد امور حاکمیتی تاکید کردند. از سوی دیگر دولت نیز طی همکاری که داشته، سید احمد عبودتیان را به عنوان دستیار ویژه در این حوزه، برای حضور در این رویداد معرفی کرده است.
محتوای رویداد مردمی‌سازی؛ از سیاست‌گذاری تا ارائه تجربیات
وی درباره جزییات برگزاری این رویداد اظهار کرد: فردا پنجشنبه ابتدا یک پنل سیاستی و مدیریتی با حضور شهردار تهران و مدیران ارشد شهرداری شامل معاونین شهردار، مدیران عامل سازمان‌ها، شرکت‌ها، مدیران کل و متخصصان این حوزه خواهیم داشت. در این جلسه توضیحاتی درباره ضرورت مردمی‌سازی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حل مسائل شهر، تاریخچه و نحوه سیاست‌گذاری و چالش‌های موجود برای تحقق مردمی‌سازی مطرح می‌شود.
الفت‌پور درباره بخش دیگر رویداد مردمی‌سازی برای مدیریت شهری اضافه کرد: پس از بخش مورد اشاره، به سراغ انتقال تجربیات مجموعه‌های موفق می‌رویم و برای بیان تجربیات، مدیریت شهری را از مدیریت غیرشهری جدا کرده‌ایم. در این بخش 10 ارائه 10 دقیقه‌ای از تجربه‌های موفق حکمرانی با مشارکت مردم بیان خواهد شد. همچنین ارائه دیگری نیز درباره جمع‌سپاری هوشمند و فناوری‌های جمع‌سپاری را در دستور کار خواهیم داشت.
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران اظهار کرد: در مقوله جمع‌سپاری، یکی از روش‌ها، تصدی‌زدایی از مسئولیت‌هاست. برای تحقق این مهم، وظایف از لایه‌های حکمرانی حاکمیتی به حکمرانی مردمی سپرده می‌شود.
جزییات عرصه‌های مردمی‌سازی در مدیریت شهری
الفت‌پور در ادامه با اشاره به 5 عرصه برنامه‌ریزی شده برای مردمی‌سازی مدیریتی و حکمرانی مردمی در شهرداری تهران عنوان کرد: اولین بخش مردمی‌سازی در «کشف مسئله» است که از مردم برای شناخت مسائل شهر بر اساس بازخوردهای مردمی و نیازسنجی‌های محلی و منطقه‌ای استفاده می‌کنیم.
وی افزود: دومین عرصه، شامل «سیاست‌گذاری، ارائه راه‌حل‌ها و برنامه‌ریزی» است که در این بخش نیز از مشارکت مردم و توده نخبگان و خبرگان استفاده می‌کنیم. باور ما این است که مردم برای ارائه راه حل‌ها دقیق‌تر عمل خواهند کرد و در اغلب موارد پیامد سیاست‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهند و گوشزد می‌کنند.
الفت‌پور ادامه داد: عرصه سوم، مشارکت مردم در «ترویج و تبیین مسائل» است. اگر از نقش‌آفرینی مردم در این بخش استفاده کنیم، قطعا شاهد موفقیت بیشتری خواهیم بود. مردم می‌توانند حلقه اتصال میان خودشان باشند؛ چرا که پذیرش راه‌حل‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده از طریق رهبران اجتماعی و مردمی، ممکن و موثرتر است.
وی گفت: عرصه‌های چهارم و پنجم شامل «اجرا و نظارت» است. در بخش اجرا با وجود آن‌که ظرفیت‌های گسترده همکاری با مردم وجود دارد، تا به حال تنها مردم را در بخش سرمایه‌گذاری مشارکت داده‌ایم و از آن‌ها تنها به عنوان نقش‌آفرین مالی آن هم با کیفیتی نامطلوب، استفاده کرده‌ایم. معتقدم، نحوه مشارکت بخش خصوصی و مردم در پروژه‌های شهری وضعیت مطلوبی ندارد و در بخش اجرا از مردم به صورت محدود و با شیوه‌های همکاری نامطلوب استفاده می‌کنیم. 70 درصد پروژه‌ها در حوزه مشارکت عمومی و خصوصی دچار اختلال است؛ چرا که یا گزینه شایسته‌ای برای همکاری برگزیده نشده و یا از توانمندی مردم به خوبی در فرایندهای مشارکتی استفاده نشده است.
وی درباره چشم‌انداز استفاده از ظرفیت‌های نظارتی مردم در مدیریت شهری گفت: بهترین بازخورد درباره کیفیت ارائه خدمات به شهروندان را می‌توان از خود مردم جویا شد. رضایت دادن به تعامل و نظارت مردمی در سطح یک سامانه و شماره تماس مکفی نیست. اساسی‌ترین بخش نظارت مردم در حوزه مدیریت شهری درباره کیفیت پروژه‌های شهر است. برای مثال یکی از اقدامات خوب و در دست اقدام شهرداری این است که برای کلیه دارایی‌های شهر از جمله ناوگان حمل‌ونقل شامل اتوبوس‌ها، مترو و حتی تجهیزات پارک‌ها یک کد و شناسه منحصر به فرد درج شود که در صورت بروز هرگونه مشکل و نقطه نظر مردمی، شهروندان بدون واسطه از طریق اسکن کد موجود، مشکلات را با شهرداری در میان بگذارند.
ارائه گزارش ماهانه از اقدامات در زمینه مردمی‌سازی
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران در پایان به ادامه‌دار بودن رویداد مردمی‌سازی در مدیریت شهری گفت: در روز نخست رویداد که گفتمان‌سازی و آموزش در دستور کار است، 7 نماینده از سوی 7 معاون شهردار تهران ارائه‌ای در خصوص اقدامات و تجارب پیشین و برنامه‌های در دست اقدام در زمینه مردمی‌سازی خواهند داشت. در دومین روز برگزاری این رویداد که پنجشنبه 13 مردادماه برگزار می‌شود، با حضور معاونان تخصصی و بر اساس آموزش‌های مکتوب و کارگاهی و جلسات برگزار شده، سندنویسی صورت می‌گیرد. در این اسناد راهبردی، هر یک از معاونت‌های شهرداری تهران، پیشنهادات و برنامه‌های آتی خود را به تفکیک در عرصه‌های پنج‌گانه که پیشتر اشاره شد، ارائه می‌کنند. مرکز تحول اداری و نوسازی شهرداری برای پیگیری مفاد این اسناد، به صورت ماهانه گزارش‌های پیشرفت کار هر یک از معاونت‌ها را دریافت و به شهردار تهران ارائه خواهد کرد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/490297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟