پیام آذری

آخرين مطالب

دست دلالان از محصولات کشاورزی کرمان کوتاه شود اقتصادي

دست دلالان از محصولات کشاورزی کرمان کوتاه شود
  بزرگنمايي:

پیام آذری - خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با وجود خشکسالی و بی آبی در استان کرمان اما این استان همچنان یکی از استان‌های کشاورزی محور است و شغل اکثر مردم این استان کشاورزی و یا در ارتباط با کشاورزی است، این استان در تولید پسته رتبه اول جهان را دارد و رتبه دوم تولید خرما، رتبه سوم تولید مرکبات، رتبه دوم تولید گردو را دارد و در خصوص تولید محصولات جالیزی نیز کرمان در تولید 7 محصول گوی سبقت را از بقیه استان‌های کشور ربوده است و تنها در جنوب کرمان سالانه 5 میلیون تن محصول تولید و صادر می‌شود.
نکته دیگر در استان کرمان تولید محصولات جالیزی در فصل زمستان است و زمانی که در همه جای کشور یخبندان است مزارع شهرستان‌های جنوبی استان زیر کشت محصولات مختلف است
در این استان 70 نوع محصول باغی و 50 نوع محصول زراعی تولید می‌شود و نکته جالب اینکه 17 درصد باغ‌های کشور در استانی است که متوسط بارندگی بلند مدت فقط 124 میلیمتر است و همین میزان نیز طی سال‌های اخیر تأمین نشده است با این وجود کشاورز با فشار بر آب‌های زیر زمینی همچنان ادامه دارد.
نکته دیگر در استان کرمان تولید محصولات جالیزی در فصل زمستان است و زمانی که در همه جای کشور یخبندان است مزارع شهرستان‌های جنوبی استان زیر کشت محصولات مختلف است و نیاز کشور به این گونه محصولات را تأمین کرده است.
دلال فربه و کشاورز محروم‌تر می‌شود
در این شرایط اما وقتی به وضعیت خانوارهای کشاورز استان نگاه کنید اکثراً جزو قشر محروم جامعه هستند اما در این میان دلالان و واسطه‌های کشاورزی در استان هر روز فربه‌تر می‌شوند.
دلالی نه فقط در زمینه توزیع محصولات وجود دارد بلکه شبکه ای سازمان یافته از توزیع بذر، کود، سم و انواع نهاده‌های کشاورزی در استان وجود دارد.

پیام آذری

در زمان برداشت هر محصول کشاورزی دلالان که اکثر غیر بومی هستند حاضر می‌شوند و قیمت محصولات مختلف را به صورت هماهنگ آنقدر پایین می‌آورند که قیمت محصول زیر قیمت تولید می‌شود و در نهایت دولت ورود می‌کند و محصولات را به صورت توافقی و با قیمتی که کشاورز ورشکست نوشت و سودی هم به جیبش نرود خریداری می‌کند.
این چرخه هر سال در کرمان تکرار می‌شود، محصولاتی که می‌تواند بازار کشورهای عربی را تسخیر کند در بیابان‌های جنوب کرمان و در چند کیلومتری بازار کشورهای عربی زیر آفتاب خراب می‌شود و محصولات کشورهای آمریکای جنوبی در بازار میوه و تره بار کشورهای حاشیه خلیج فارس فروش می‌رود!
هر بار مسئولان استان کرمان و گاه کشور در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند و بر لزوم رفع این مشکل و موانع صادرات سخن می‌گویند اما در نهایت محصولات کشاورز یا دست دلالان می‌افتد و یا در زمین‌های کشاورزی فاسد می‌شود
هر بار مسئولان استان کرمان و گاه کشور در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند و بر لزوم رفع این مشکل و موانع صادرات سخن می‌گویند اما در نهایت محصولات کشاورز یا دست دلالان می‌افتد و یا در زمین‌های کشاورزی فاسد می‌شود.
هر سال افت قیمت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان به صورت زنجیره وار آغاز می‌شود و از بهمن ماه تا اوایل تابستان این مشکل تکرار می‌شود، دولت‌های مختلف در این خصوص طرح‌های مختلفی ارائه کرده‌اند و در 2 سال گذشته بحث کشاورزی قراردادی مطرح شده است اما این طرح موجب می‌شود برخی از زمین‌های کشاورزی زیر کشت محصول نروند و کشاورزان بیکار بمانند.
کشاورز چاره‌ای جز فروش محصول به دلالان ندارد
محمد از جمله کشاورزان جنوب کرمان است که در گفتگو با مهر می‌گوید: در جنوب کرمان سیلاب‌های اخیر هیچ تأثیری روی تغذیه آب‌های زیر زمینی نداشته است و مردم آبی برای کشاورزی ندارند، عمق چاه‌ها هر سال بیشتر می‌شود و از وسعت زمین‌های کشاورزی هم کاسته می‌شود و در این شرایط سخت و با این رشد قیمت نهاده‌های کشاورزی وقتی محصول تولید می‌شود، کشاورز چاره‌ای جز فروش محصول به دلالان ندارد.

پیام آذری

وی گفت: اگر محصول را نفروشیم محصول در زمین کشاورزی زیر آفتاب سوزان جنوب کرمان ظرف چند روز خراب می‌شود، کامیون داران نیز با دلالان هماهنگ می‌شوند و کامیون‌داران هزینه‌های سنگین از کشاورز می‌گیرند و امکان حمل و نقل محصول به بازار استان‌های مهم نیز از بین می‌رود.
وی افزود: تعرفه‌های صادرات نیز آنقدر بالا می‌رود که امکان صادرات نباشد و یا صادرات ممنوع می‌شود که میزان عرضه در داخل کشور کاهش نیابد و قیمت‌ها بالا نرود در این میان کسی به فکر کشاورز نیست.
جنوب کرمان راه آهن ندارد و فرودگاه هم نتوانست در زمینه حمل و نقل تأثیر گذار باشد و تنها راه ما حمل و نقل جاده‌ای است که با قیمت‌های موجود و کمبود کامیون امکان استفاده از حمل و نقل جاده‌ای هم محدود است
محسن دیگر کشاورز عنبرآبادی است که می‌گوید: دولت باید زمینه عرضه مستقیم محصول از مزرعه به میدان میوه و تره بار استان‌های بزرگ را فراهم کند، جنوب کرمان راه آهن ندارد و فرودگاه هم نتوانست در زمینه حمل و نقل تأثیر گذار باشد و تنها راه ما حمل و نقل جاده‌ای است که با قیمت‌های موجود و کمبود کامیون امکان استفاده از حمل و نقل جاده‌ای هم محدود است.
وی از دولت خواست در سفر به جنوب کرمان چاره‌ای عملیاتی برای کوتاه کردن دست دلالان که همیشه سود کشاورزان را به جییب خود می‌ریزند بیندیشند.
دلالان کشاورزی را نابود می‌کنند
وی گفت: کشاورز از قشر محروم جامعه است و دلالان کشاورز را زیر پای خود له می‌کنند تا به سود برسند.
وی افزود: اگر در زمینه افزایش تولید تاکید می‌شود مسئولان هم باید همراهی کنند تا زحمت کشاورز به نتیجه برسد.
حالا مردم جنوب کرمان انتظار دارند دولت سیزدهم قفلی که سالهاست بر زندگی شأن افتاده است را باز کند و زمینه تولید صادرات محور و افزایش تولید مهیا شود.
کد خبر 5560505

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/492119/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟