پیام آذری

آخرين مطالب

سرمایه گذاری 200میلیاردتومانی در 5 پایانه مرزی آذربایجان غربی اقتصادي

سرمایه گذاری 200میلیاردتومانی در 5 پایانه مرزی آذربایجان غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی برای توسعه و ارتقای زیرساخت های 5 پایانه مرزی استان خبر داد.

 با پنج پایانه مرزی، یک پنجم پایانه‌های مرزی کشور را به خود اختصاص داده و با اقداماتی که صورت گرفته و یا در حال انجام است، این پایانه‌ها در مسیر توسعه تجارت بین الملل گام بر می‌دارند البته باید اقدامات تکمیلی برای احیای عملکرد آنها انجام شود.
آذربایجان غربی با دارا بودن 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و نخجوان، یکی از استان‌های مهم کشورمان در توسعه تجارت بین المللی بویژه با کشورهای اروپایی از مسیر ترکیه است.
در این وسعت 967 کیلومتری که از پلدشت شروع و به سردشت ختم می‌شود، 9 شهرستان پلدشت، ماکو، چالدران، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر و سردشت با نخجوان، ترکیه و عراق هم مرز هستند که با استفاده از این ظرفیت، مراودات اقتصادی بسیاری از سال‌های بسیار دور انجام می‌شده و هنوز هم ادامه دارد.
نخستین پایانه بازرگانی در مرز ایران و ترکیه آن هم در منطقه بازرگان راه‌اندازی شد تا روند مراودات مرزی، شکل رسمی‌تری به خود بگیرد و همین روند تا همین چند سال پیش ادامه یافت که در دهه 80 شاهد راه‌اندازی پایانه‌های پلدشت و تمرچین نیز بودیم.
در 96 سال گذشته، همواره آذربایجان غربی در جمع استان‌های فعال در حوزه تجارت و بازرگانی مرزی قرار داشته و برای بهبود عملکرد این بخش، سرمایه گذاری‌های مناسبی شده که در آخرین طرح‌های عمرانی که برای بهسازی پایانه‌های مرزی این استان صورت گرفت، بهار سال گذشته پایانه مرزی سرو بازسازی شد و سالن مسافری شیک آن به بهره‌برداری رسید.
در حال حاضر هم پایانه مرزی رازی خوی در آخرین مراحل ساخت قرار دارد و قرار است بزودی وارد مدار بهره‌برداری شود؛ امری که در صورت تحقق، همه پنج پایانه مرزی آذربایجان غربی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق و پلدشت در مرز جمهوری خودمختار نخجوان، دارای ظرفیت‌های بسیار خوب برای تجارت مرزی و تبادل مسافر خواهند شد.

پیام آذری


سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی در 5 پایانه مرزی آذربایجان غربی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات این اداره کل برای توسعه پایانه‌های مرزی استان، اظهار کرد: در راستای طرح‌های توسعه و عمرانی مبادی ورودی و خروجی کشور در استان 200 میلیارد تومان در 5 پایانه مرزی این منطقه سرمایه گذاری شده است.
12 هزار و 220 دستگاه ناوگان اتوبوس بین المللی از پایانه‌های مرزی استان تردد کرده اند که از این تعداد 10 هزار و 88 دستگاه مربوط به نیمه نخست سال جاری است که رشد 100 درصدی نشان می‌دهد پیمان آرامون افزود: مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی بزرگترین و قدیمی ترین مرز زمینی کشور است که عبور 10 تا 15 درصد از ترانزیت زمینی کل کشور و بالغ بر 26 درصد از صادرات زمینی و همچنین 65 درصد از واردات زمینی غیر نفتی از این مرز انجام می‌گیرد که رتبه بین یک تا سوم کشور را در این خصوص داراست و مهمترین دروازه ورودی به اروپا و بر سر کریدورهای مهم بین المللی شرق و غرب، کریدور بزرگراهی آسیای جنوب شرقی، آلتید و تراسیکا قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه پایانه مرز رازی خوی تنها مرز زمینی ایران با ترکیه که دروازه ورود ایران به بازارهای اروپایی به شمار می‌رود در آستانه بهره برداری قرار دارد، گفت: مرحله اول این پایانه مرزی با پیشرفت فیزیکی 4 درصد و ریالی 54 درصد و مرحله دوم با پیشرفت فیزیکی 85 درصد و ریالی 84 درصد در حال اجراست.
آرامون از تردد 53 هزار و 609 دستگاه ناوگان ترانزیتی در یک سال اخیر از پایانه‌های مرزی استان خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد تردد 29 هزار و 312 دستگاه ناوگان ترانزیتی مربوط به نیمه دوم سال گذشته و 33 هزار و 735 تردد نیمه نخست سال جاری است که 15 درصد رشد نشان می‌دهد.
مدیرکل راهداری آذربایجان غربی با بیان اینکه مرز بازرگان در زمینه تردد ناوگان ترانزیتی در رتبه‌های اول تا سوم کشوری قرار دارد، افزود: همچنین در این مدت 12 هزار و 220 دستگاه ناوگان اتوبوس بین المللی از پایانه‌های مرزی استان تردد کرده اند که از این تعداد 10 هزار و 88 دستگاه مربوط به نیمه نخست سال جاری است که رشد 100 درصدی نشان می‌دهد.

پیام آذری


2 میلیون مسافر از پایانه‌های مرزی 5 گانه آذربایجان غربی تردد کردند
آرامون با بیان اینکه در یک سال اخیر بالغ بر 2 میلیون مسافر از پایانه‌های مرزی استان تردد کرده اند، گفت: از این تعداد یک میلیون و 613 هزار و 48 مسافر در نیمه نخست امسال و 311 هزار و 959 مسافر در طول نیمه دوم سال گذشته از طریق پایانه‌های مرزی 5 گانه استان تردد کردند که 417 درصد رشد نشان می‌دهد.
یک میلیون و 613 هزار و 48 مسافر در نیمه نخست امسال و 311 هزار و 959 مسافر در طول نیمه دوم سال گذشته از طریق پایانه‌های مرزی 5 گانه استان تردد کردند که 417 درصد رشد نشان می‌دهد وی ادامه داد: در همین مدت پایانه مرزی رازی با افزون بر 681 هزار نفر تردد مسافر رتبه اول بیشترین تردد مسافرین از طریق پایانه‌های مرزی استان را به خود اختصاص داده و پایانه مرزی بازرگان با تردد افزون بر 527 هزار نفر مسافر و پایانه مرزی تمرچین با تردد بالغ بر 386 هزار نفر مسافر در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: بعد از آنها هم مرزهای سرو ارومیه و صنم بلاغی پلدشت قرار دارند که میزان تردد مجموع این 2 مرز کمتر از 10 هزار تردد ثبت شده، است.
وی با اشاره به افزایش تعداد سامانه‌های توزین در حال حرکت استان طی یک سال گذشته از مهرماه سال 1400 تا مهرماه 1401 افزود: این سامانه‌ها از 2 دستگاه به 4 دستگاه در محورهای سه راهی محمدیار به نقده و سه راهی ایواوغلی - ماکو راه اندازی شده اند که 50 درصد رشد در مقایسه با مدت زمان مشابه دارد.
آرامون از احداث 6 باب مجتمع بین راهی در استان نیز خبر داد و گفت: در نیمه دوم سال گذشته 21 باب و طی شش ماه گذشته امسال نیز 38 باب مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی در استان احداث شده است که 44.7 درصد رشد نشان می‌دهد.

پیام آذری


احداث بهسازی و آسفالت 130 کیلومتر راه‌های روستایی در آذربایجان غربی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به احداث بهسازی و آسفالت 130 کیلومتر راه‌های روستایی در استان نیز گفت: این راه‌ها با اعتباری بالغ بر 156 میلیارد تومان طی سال جاری احداث شده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل 30 درصد افزایش دارد.
وی از لکه گیری و انواع روکش 283 کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراه طی مدت زمان مذکور خبر داد و اظهار کرد: برای اجرای این طرح که 50 درصد رشد در مقایسه با مدت زمان مشابه دارد 150 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
آرامون همچنین با اشاره به افزون بر 3 هزار کیلومتر خط کشی محورهای شریانی در استان افزود: طی نیمه دوم سال گذشته 2 هزار کیلومتر و نیمه اول امسال 3 هزار کیلومتر خط کشی محورهای شریانی در استان انجام گرفته است که 33 درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی با اشاره به احداث پل پوش آباد، بهسازی و احداث پل‌های مهلذان خوی، بناویله و داش تیمور در استان طی مدت زمان مذکور، گفت: خرید دو دستگاه بیل مکانیکی و لودر با رشد 100 درصدی بخش دیگری از اقدامات این اداره کل در یک سال اخیر است.

پیام آذری


14 نقطه حادثه خیز در آذربایجان غربی حذف شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه در مجموع 35 نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی استان داریم، گفت: از این تعداد 14 نقطه حادثه خیز به طور کامل حذف شده است و 8 نقطه حادثه خیز نیز شامل 3 نقطه حادثه خیز در نیمه دوم سال گذشته و 4 نقطه حادثه خیز نیز طی نیمه اول سال جاری در حال حذف قرار دارد که 25 درصد رشد نشان می‌دهد.
تعداد 14 نقطه حادثه خیز به طور کامل حذف شده است و 8 نقطه حادثه خیز نیز شامل 3 نقطه حادثه خیز در نیمه دوم سال گذشته و 4 نقطه حادثه خیز نیز طی نیمه اول سال جاری در حال حذف قرار دارد که 25 درصد رشد نشان می‌دهد وی در خصوص اشتغالزایی و افزایش تعداد رانندگان فعال باری و ناوگان باری در سیستم حمل و نقل جاده‌ای کالای استان عنوان کرد: در یک سال اخیر 121 راننده و 69 دستگاه ناوگان باری به سیستم حمل و نقل جاده‌ای کالای استان افزوده شده است.
آرامون همچنین از افزوده شدن 251 دستگاه ناوگان باری به سیستم حمل و نقل جاده‌ای مسافری استان خبر داد و گفت: در این مدت 259 راننده نیز در سیستم حمل و نقل جاده‌ای مسافری مشغول به کار شده اند که 7 درصد رشد در بخش اشتغال رانندگان 6.43 درصد رشد در بخش ناوگان باری افزایش داشته ایم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص تقویت بازارچه‌های مرزی در تبادلات اقتصادی استان گفت: بازسازی بازارچه‌های مرزی از پایانه‌ها و فعال کردن حمل یکسره و دو سره با کشورهای مقابل از دیگر عوامل دخیل در چابک سازی مرزها است چرا که مرز محل تردد است نه توقف باید این اقدام توسط هم ارگان‌ها مدنظر قرار گرفته و در تردد تسهیل شود.
وی یادآور شد: با سپردن مدیریت واحد مرزی به وزارت راه و شهرسازی و به تبع آن سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و توجه وزارت راه به عنوان رئیس شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزها به این موضوع و انتقال تشریفات و اقدام غیر ضرور به پس کرانه و طرح‌های جامع حمل و نقل و لجستیک و استفاده از ایزوله‌های نوین و غیر نیز یکی از اقدامات مهم سازمان راهداری و شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی است.
آرامون در خصوص راهکارهای تقویت پایانه‌های مرزی استان نیز گفت: باید تا حد امکان مرزها را سبک و چابک کنیم، حضور نهادها و ادارات متعدد در صفر مرزی باعث سنگین شدن حرکت و فرآیندهای مرزی شده و لازم است که سیستم‌های هوشمند و مکانیزه، جایگزین سیستم‌های فعلی شوند و هکتارها زمین زیر اشغال بنا و ساخت و ساز درنیاید و ظرفیت تبادل نیز افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: در راستای کاهش اثرات این چالش‌ها مدیریت واحد و یکپارچه مرزی می‌تواند یک راه حل مطلوب باشد که با درک مشترک از مسائل مرز توسط نهادهای مستقر و مدیریت واحد شاهد تسریع در اجرای تصمیم و نواقص طرفین باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/501267/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟