پیام آذری

آخرين مطالب

مزایا و معایب خرید کتاب های قدیمی فرهنگي

مزایا و معایب خرید کتاب های قدیمی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - در این مقاله قصد داریم به برخی از مزایا و معایب کتابهای قدیمی بپردازیم و به شما کمک کنیم که با آگاهی از این مزایا و معایب اقدام به خرید کتاب های قدیمی کنید.

بسیاری از کتابخوان ها همیشه به دنبال یافتن کتاب های قدیمی در کتابفروشی ها هستند و معتقدند حتی المقدور باید کتاب های قدیمی را خواند. برخی دیگر از کتابخوان ها بالعکس نسبت به خرید کتاب قدیمی تردید دارند و معمولا ترجیح می دهند کتاب های چاپ جدید و روز را خریداری کنند
در ابتدا باید بگوییم منظور از کتابهای قدیمی لزوما کتابهای چاپ قبل از انقلاب 57 نیست. معمولا به کتابهای چاپ دهه 60 و 70 هم می توانیم صفت قدیمی بدهیم.
مزایای کتاب های قدیمی
1. حس نوستالژی: در دست گرفتن کتابهای قدیمی حس متفاوتی به ما می دهد. اینکه بدانیم کتابی که امروز در دست گرفتیم حدود 50-60 سال قدمت دارد، حس متفاوتی به ما خواهد داد. بوی کاغذ قدیمی هم به این حس نوستالژیک قوت می بخشد.
2. بدون سانسور بودن: بعضی کتابهای قدیمی نسبت به چاپ های جدید کاملتر هستند. البته باید دقت کنید که اگر قصدتان از خرید کتابهای قدیمی صرفاً متن دست نخورده آن است باید تحقیق بیشتری کنید. برخی با این تصور که همه کتابهای جدید سانسور شده هستند، مبالغ گزافی را خرج کتابهای قدیمی می کنند.
حال آنکه این تصور معمولا غلط است و فقط در بعضی کتابها چنین سانسوری اتفاق افتاده است. برای مثال کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز در نسخه پس از انقلاب 57 دچار سانسور شده است. حتی در مقدمه چاپ اول پس از انقلاب هم بهمن فرزانه بر این مساله صحه گذاشته است. یا مثلا کتاب «انتری که لوطیش مرده بود» نوشته صادق چوبک با آنکه پس از انقلاب 57 هم چاپ شده است، ولی بدلیل جرح و تعدیل های فراوان و حذف چند داستان، با نسخه اصلی آن تفاوتهای فراوانی دارد.
اما ممکن است شما برای خرید کتاب دن آرام چاپ قبل از انقلاب مجبور باشید دو برابر چاپ جدید آن هزینه کنید، حال آنکه هیچ تغییری در کتاب اتفاق نیوفتاده است. مثالهای بسیاری از عدم تغییر کتابها در نسخه های جدید می توان آورد. پس اگر فقط بدلیل سانسور نشدن می خواهید کتاب قدیمی بخرید، حتما در هر مورد تحقیق کنید.
3. نایاب بودن در بازار: بعضا چاره دیگری برای خرید کتاب های قدیمی نداریم چون ممکن است دیگر هرگز تجدید چاپ نشده باشند.
یک کتاب ممکن است به دلایل مختلف، امروز تجدید چاپ نشود. گران بودن هزینه های چاپ، محتوای کتاب، در دسترس نبودن نویسنده و ... می تواند از علل عدم تجدید چاپ کتاب ها باشد. برای مثال اگر بخواهید کتاب چراغ آخر صادق چوبک را بخوانید ظاهرا چاره ای جز خرید نسخه قدیمی آن ندارید. همچنین کتاب شب یک شب دو بهمن فرسی که فقط پیش از انقلاب 57 چاپ شده است.
معایب کتاب های قدیمی

پیام آذری


1.ترجمه های ضعیف: یکی از ایرادات کتاب های قدیمی ترجمه های ضعیف آن است. با اینکه پیش از انقلاب 57 هم مترجمان تراز اولی در حال ترجمه بودند (کریم امامی، رضا سید حسینی، به آذین، سروش حبیبی، ابوالحسن نجفی، محمد قاضی و ...) منتها تعداد ناشرینی که توجه چندانی به ترجمه های خوب نداشتند بسیار زیاد بود. بجز چند ناشر مهم (بنگاه ترجمه و نشر کتاب، امیرکبیر، نیل، خوارزمی، کتاب زمان و...) اغلب کتاب های ترجمه ای که در بازار بود ترجمه های ضعیفی داشتند. خصوصا در زمینه کتاب های علوم انسانی ترجمه های جدید بسیار بهتر هستند. برای مثال ممکن است شما برای خرید کتاب بیگانه انتشارات فرخی چاپ دهه 40 (ترجمه عنایت الله شکیباپور) مجبور باشید دو تا سه برابر ترجمه های جدید مثل ترجمه خشایار دیهیمی نشر ماهی هزینه پرداخت کنید. حال آنکه این دو ترجمه با هیچ متر و معیاری قابل قیاس نیستند.
2.قیمت بالاتر نسبت به چاپهای جدید: معمولا کتابهای قدیمی به دلیل نایاب بودن قیمت بالاتری نسبت به چاپهای جدید دارند. حتی اگر کتابی امروز در حال چاپ باشد ،نسخه های قدیمی آن با چاپ روز سنجیده نمی شوند و قیمت بالاتری دارند. برای مثال کتاب دن آرام امروز با قیمتی حدود 700 هزار تومان در حال چاپ است.
نسخه جلد شومیز چاپ نیل سال 57 قیمتی حدود 1 میلیون تومان دارد. نسخه کلکسیونی همین کتاب با جلد سلفون انتشارات نیل قیمتی در حدود 2و نیم میلیون تومان دارد. همانطور که بالاتر در این مورد صحبت کردیم، قبل از خرید کتاب های قدیمی که عموما قیمت بالاتری دارند، می بایست هدف خودمان را از خرید آن کتاب مشخص کنیم. اگر ملاک ما ظاهر کتاب، کلکسیونی بودن یا حس نوستالژیک باشد، می توانیم با خیال راحت هزینه بالاتری برای خرید کتاب های قدیمی پرداخت کنیم ولی اگر هدفمان خرید کتاب بدون سانسور باشد، حتما باید قبل از خرید تحقیق کنیم.

پیام آذری


البته توجه داشته باشید که همیشه قیمت کتاب های قدیمی بالاتر از کتاب های جدید نیست. برای مثال کتاب های کمتر شناخته شده قدیمی قیمت چندانی ندارند. یا مثلا ممکن است یک کتاب قدیمی را از یک حراجی کتاب دست دوم به قیمت پایینی بتوانید تهیه کنید.
3.کاغذ کاهی و کیفیت فونت و چاپ ضعیف: قبل از اینکه این مورد را توضیح دهیم باید بدانید منظور ما همه کتاب های قدیمی نیست چرا که کیفیت جلد و کاغذ برخی کتابهای قدیمی به مراتب بهتر از کتابهای چاپ جدید است.
در عین حال معمولا کتاب های قدیمی بدلیل سن بالایشان شکننده تر هستند. مخصوصا اگر جنس کاغذشان کاهی باشد. علاوه بر کیفیت کاغذ، مشکلاتی در صفحه بندی و نکات ویرایشی نیز ممکن است وجود داشته باشد. مسلما تحول دستور زبان فارسی باعث شده برخی علامتهای ویرایشی امروزه کمتر یا بیشتر استفاده شوند.
در کنار همه این مزایا و معایب سلیقه شخصی شما هم یکی از مهم ترین نکات خرید کتاب دست دوم و مخصوصا کتب قدیمی است. بهتر است اگر قصد خرید کتب قدیمی را دارید، از فروشگاههای معتبری این کتابها را تهیه کنید چرا که هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ توضیح وضعیت ظاهری باید قبل از خرید، مطمئن باشید. ما در کتاب رومی سعی می کنیم توضیحات کاملی راجع به وضعیت سلامت ظاهری کتابها داشته باشیم و قیمتگذاری را با توجه به عرف بازار و رعایت انصاف انجام دهیم. همچنین امکان بازگشت کتاب در صورت مغایرت داشتن کتاب با توضیحات در کتاب رومی وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/518248/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟