پیام آذری - اردبیل- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:در راستای اجرای طرح سراسری «سلام» با رویکرد محله محوری،مدارس میتوانند به صورت مدارس ترکیبی عمل کرده و به کانون فعالیتهای اجتماعی و تربیتی تبدیل شوند.
به گزارش خبرنگار مهر ، سیدجواد حسینی ظهر چهارشنبه در آیین افتتاح طرح سلام در اردبیل که در مدرسه دارلفنون اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: طرح سلام که یم طرح سلامت اجتماعی با محوریت محله محوری است، در برنامههای ریاست جمهوری تجلی دارد و هدفش این است که خدمات در محلات آسان، در دسترس، فراگیر، استاندارد و عادلانه به شهروندان ارایه شود.
وی با اشاره به اینکه خدمات ارایه شده باید کیفیت داشته باشند، افزود: محله محوری یک هدف نیست بلکه راهبردی است که در دولت چهاردهم مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه چرا مدارس را کانون قرار دادیم، گفت: مدرسه همواره بیش از یک فضای آموزشی صرف بوده و اکنون میتواند به کانون فعالیتهای اجتماعی و تربیتی جامعه تبدیل شود
وی افزود: انتخاب مدرسه به عنوان محور برنامههای اجتماعی، صرفاً به دلیل وجود امکانات کافی برای فعالیتهای متنوع است. از برگزاری برنامههای ورزشی محلی و نشست با اندیشمندان گرفته تا تشکیل گروههای آموزشی و فرهنگی در ساعات بعدازظهر.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در طرح سلام، پیشبینی شده که مدیریت مجموعه توسط یک نفر بر عهده گرفته شود، خدمات نظافت و پشتیبانی فراهم شود و انجمن اولیا و مربیان در هدایت مردمی مجموعه نقش داشته باشد.
حسینی تشریح کرد: نکته مهم این است که مدرسه، ضمن دولتی بودن، ظرفیت قانونی و فلسفی خود را از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دریافت کرده است. سندی که مدرسه را بهعنوان کانون فعالیتهای تربیتی و اجتماعی معرفی میکند.
وی بیان کرد: یکی از نکات برجسته در این نگاه، مدرسه بهعنوان یک موجود زنده است. مدرسه دارای تاریخ و تحولات متعددی است. از آغاز شکلگیری آن توسط مردم و طبقات اشراف تا تبدیل آن به نهادی دولتی با هدف همگانی شدن آموزش و فراهم کردن دسترسی برای تمامی اقشار جامعه. در دهه اول انقلاب مشروطه و دهه اول انقلاب اسلامی، مدارس با موفقیت این رسالت همگانی را به انجام رساندند و دیگر مدارس طبقاتی یا ویژه طبقات خاص نبودند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این رویکرد، تلاشی است برای بازگرداندن مدرسه به فلسفه اصلی خود که مکانی برای رشد همگانی، مشارکت اجتماعی و تربیت همه جانبه نسل آینده باشد و ابزاری برای بازتولید نابرابریهای طبقاتی و غیره نباشد.